سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

شنبه 91 مرداد 7 , ساعت 5:2 صبح

آیت الله حاج سید حسن طباطبایی قمی از علمای حوزه علمیه مشهد که سالها در جهت شکوفایی احکام نورانی اسلام و ترویج معارف حقه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) مشغول تدریس بود روز سوم صفر ‪ ۱۳۲۹‬قمری در شهر مقدس مشهد دیده به جهان گشود .
این روحانی پس از تحصیلات مقدماتی در محضر مدرسین مشهد از جمله پدر بزرگوارش "آیت‌الله حاج سیدحسین قمی" که از مبارزان با رژیم ستمشاهی در دوران کشف حجاب بود، در زمان حکومت ظالمانه رضاخانی همراه پدرش به عراق هجرت کرد .
وی سالیان دراز در حوزه علمیه کربلا و نجف نزد اساتید و مراجعی همچون آیت‌الله نائینی و مرحوم آیت‌الله ضیاء‌الدین عراقی و سایر مدرسین تلمذ نمود و به مقام اجتهاد و مرجعیت نایل گردید .
آن مرحوم پس از رحلت پدر، جهت اداره حوزه علمیه مشهد و تربیت فضلای دینی به زادگاه خویش بازگشت و به تدریس و تربیت طلاب علوم حوزوی مشهد مشغول شد.
مرحوم آیت‌الله سیدحسن طباطبایی قمی آثار علمی متعددی از خود باقی گذاشته که از جمله آنها کتاب "الحج و حاشیه بر عروه‌الوثقی" به انضمام رساله‌های علمیه و مناسک حج می‌باشد.
آیت‌الله قمی در سال ‪ ۱۳۴۲‬هجری شمسی همگام و همدوش با سایر مراجع عالیقدر اسلام قیام کرد تا آنجا که از سوی رژیم دژخیم شاه به نقاط بدآب و هوا تبعید شد.
مرحوم آیت‌الله قمی هر شب مجلس نشر احکام و معارف دینی برگزار کرد و سرانجام با سپری کردن یک قرن عمر و تلاش برای حفظ حریم تشیع علوی در خرداد ماه سال 1386 داعی حق را لبیک گفت و به رحمت ایزدی پیوست.


نوشته شده توسط محمد مبین احسانی نیا |  

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 

ابزار هدایت به بالای صفحه