سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
چهارشنبه 93 مرداد 22 , ساعت 8:44 عصر

برترین ها: در روزهای گرم تابستان رفتن به دریا و کنار ساحل یکی از لذت بخش ترین تفریحات است. به همین منظور، چند ساحل تفریحی اروپا را برایتان انتخاب کرده ایم تا بیشتر با آنها آشنا شوید.

سواحل قبرس

سواحل قبرس بهترین ساحل‌های اروپا هستند و گردشگران بدون کم‌ترین نگرانی می‌توانند در هر ساحلی از این خطه دل به دریا بزنند.

سواحل رویایی اروپا در فصل گرما


سواحل لوکزامبورگ

امسال سواحل کشور کوچک لوکزامبورگ نیز در شمار عالی‌ترین ساحل‌های کشورهای اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند. پارک طبیعی "اوبازاور" با آبی پاک و دلچسب.

سواحل رویایی اروپا در فصل گرما


سواحل مالت

آژانس محیط زیست اروپا بر این نظر است که بیشتر سواحل مالت، آبی را به گردشگر عرضه می‌کنند که پاک‌تر و دلچسب‌تر از بسیاری از سواحل اروپاست. بر طبق ارزیابی این آژانس در سال 2013 در مجموع بیش از 95 درصد ساحل‌های اروپا حداقل استاندارد تعیین شده برای آب‌های ساحلی را داشته‌اند.

سواحل رویایی اروپا در فصل گرما


سواحل آبی کرواسی

سواحلی کرواسی در رده سوم پاک‌ترین ساحل‌های اروپا قرار گرفته‌اند. 95درصد این سواحل آبی با کیفیت عالی دارند. آژانس محیط زیست اروپا اعلام کرده که نگرانی درباره مشکل فاضلاب‌ها در کرواسی، که مستقیم و تصفیه نشده به دریا راه می‌یافت، کاملا حل شده و دیگر هیچ توجیهی ندارد.

سواحل رویایی اروپا در فصل گرما


سواحل یونان

سواحل یونان نیز در رده بهترین سواحل اروپا هستند. در گزارش آژانس محیط زیست اروپا آمده است که در مجموع 2155 ساحل این کشور کنترل شده و مشخص شده که 93 درصد آب‌های ساحلی این کشور کیفیتی عالی دارند.

سواحل رویایی اروپا در فصل گرما


سواحل تاییدنشده

آژانس محیط زیست اروپا اعلام کرده که 5 درصد سواحل بلژیک و 4 درصد ساحل‌های هلند دارای آبی آلوده‌اند. این آژانس برای ارزیابی‌های خود کیفیت آب ساحل‌های اتحادیه اروپا را به 4 دسته تقسیم کرده است: عالی، خوب، قابل قبول و بد. ساحلی در هلند.

سواحل رویایی اروپا در فصل گرما


سواحل استونی

در گزارش آژانس محیط زیست اروپا درباره کیفیت آب ساحلی کشورهای اتحادیه اروپا، سواحل استونی در انتهای جدول کیفیت‌ آب های ساحلی قرار می‌گیرد. آب بیشتر سواحل این کشور کیفیت پایینی دارد. آژانس از مقامات این کشور خواسته در بهبود شرایط ساحل‌ها بکوشند.

سواحل رویایی اروپا در فصل گرما

چهارشنبه 93 مرداد 22 , ساعت 8:43 عصر
شهر توریستی و ارزان از کشورهای مختلف دنیا برای توریسم های جهان در این گزارش معرفی میشود.
باشگاه خبرنگاران: شهر توریستی و ارزان از کشورهای مختلف دنیا برای توریسم های جهان در این گزارش معرفی میشود.

 نگوسیگالپا مرکز هندوراس در آمریکای مرکزی

نهمین شهر ارزان دنیاست (توجه کنید در این مقاله به شهرهای توریستی می پردازیم، وگرنه در قاره آفریقا، شهرهایی وجود دارند که خیلی ارزانتر است). در مرکز این شهر، آپارتمان دو خوابه برای اجاره ماهی 700 دلار است، در صورتی که اگر همین آپارتمان را در هنگ کنگ اجاره کنید باید 7 هزار دلار بدهید، ضمن اینکه مکان های گردشگری زیادی هم در این شهر خواهید دید و نسبت به مکزیک همسایه شمالی اش خیلی به صرفه تر است.
 
 5 شهر توریستی و ارزان دنیا (عکس)
 
بندر کراچی

بزرگترین شهر پاکستان، ارزانترین شهر توریستی دنیا نام گرفته است. اجاره بهای یک آپارتمان دو خوابه لوکس در بالای شهر تنها 350 دلار است، اجاره همان آپارتمان در نیویورک 4500 دلار می باشد، یعنی چیزی حدود 13 براتبر بیشتر. بله، کراچی ارزان ترین شهر دنیاست.
 
5 شهر توریستی و ارزان دنیا (عکس)
 
کلکته در هندوستان

در رده هفتم قرار دارد، یک وعده فست فود در کلکته 3 دلار برای شما آب می خورد، حال مقابل آن مسکو را قرار دهید که باید 20 دلار بپردازید.
 
5 شهر توریستی و ارزان دنیا (عکس)
 
  تونس

اجاره ماهانه یک آپارتمان در این شهر شمال آفریقا، تنها 500 دلار است؛ در حالی که در توکیو شما باید حدود 4900 دلار بپردازید. گرچه انقلاب در این کشور باعث شد که گردشگران زیادی را از دست بدهداما رفته رفته دوباره توریست ها پایشان به این شهر باز شده است، از ایران هم به تونس نتور می برند.
 
 5 شهر توریستی و ارزان دنیا (عکس)
 
اسلام آباد، پایتخت پاکستان

دومین شهر ارزان جهان ... هر ساله توریست های زیادی از اروپا به این شهر ارزان می روند و البته از آنجا هم به هندوستان سفر می کنند.

5 شهر توریستی و ارزان دنیا (عکس)

چهارشنبه 93 مرداد 22 , ساعت 8:42 عصر

 

سبک شمردن نماز و آثار آن,نماز,فضیلت نماز,فواید نماز

شکی نیست که بی اعتنایی به نماز گناهی است بزرگ. بنابراین شناسایی مصادیق این تحقیر ناپسند، مقدمه‌ پرهیز از این عصیان نابخشودنی است. عناوین زیر از مصادیق سبک شمردن نماز است.


الف) تأخیر نماز: امام صادق ـ علیه السلام ـ در تفسیر آیه‌ی شریفه‌ی قرآن، که در ارتباط با مذمت بی اعتنایی به نماز نازل گردیده است  می‏فرماید:


»تاخیر الصّلاة عن اوّل وقتها لغیر عذرٍ»
مراد از بی اعتنایی به نماز، «تأخیر آن از اول وقت بدون عذر است.»


البته روشن است که مراد از عذر، ضرورتی است که بصورت اورژانسی پیش آید و قابل تأخیر نباشد و الاّ باید به کار گفت نماز دارم نه به نماز بگوییم کار دارم.


ب) عدم رعایت آداب آن در خلوت: پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در روایتی چنین می‏فرماید:


»من احسن صَلَوتَهُ حین یَراهُ النّاسُ و أَساءَها حینَ یَخلُوا فتلک استهانةٌ»
یعنی: «آن کس که در مقابل مردم با دقت نماز بخواند و در خلوت بدون دقت نماز گزارد به نماز بی اعتنایی کرده است.«


مروری بر نمازهای خلوت و جلوت ما، روشن می‏نماید که آیا احترام و توجه ما به نماز بیشتر بوده است یا به ناظران صحنه‌ی نماز.


ج) فراهم نکردن مقدمات نماز قبل از اذان: در روایت دیگری می‏فرماید: کسی که وضوی نماز را تا وقت اذان به تأخیر اندازد او به نماز بی اعتنایی کرده است. آری کسی که به کار اهمیت می‏دهد، قبل از رسیدن وقت آن، مقدمات انجام آن را فراهم می‏کند. کدام ملاقات و میهمانی است که وقت آن فرا رسیده باشد و ما هنوز در فکر پوشیدن لباس و یا آماده کردن شرایط آن باشیم؟!


د) عدم یادگیری معانی: آیا ندانستن معانی الفاظی که روزانه ده بار در نماز تکرار می‏شود به معنی بی اعتنایی به نماز نیست؟! آیا اگر ما برای طرف گفتگوی خویش در نماز اهمیتی قائل باشیم در فکر این نخواهیم بود که محتوا و مضمون مذاکره و نجوای خود را بفهمیم و با ادراک صحیح به سخن در برابر او بایستیم؟! چگونه ممکن است با اقامت کوتاه در یک کشور، تا حدودی به زبان مردم آنجا آشنا می‏شویم و با یکی دو بار عبور از مسیری، نام و نشان آن را فرا گیریم و در برخورد با هر بنایی از اسم و بانی و مشخصات آن جویا شویم اما هیچکدام از این توجهات و حساسیت‏ها در مورد نماز اعمال نشود؟! آیا اینها به معنی بی اعتنایی به نماز نیست؟! چگونه می‏توانیم پاسخگوی این عباداتی باشیم که محتوای آن جز تحقیر خداوند رب العالمین نیست؟! اینجاست که امام حسین ـ علیه السلام ـ به خداوند تبارک و تعالی عرض می‏کند:


»الهی مَن کانَت‎‎‎‎‎ محاسِنُه مَساوِی فکیف لایکونُ مَساوِیه مَساوِی«
یعنی: «خدایا آن کس که اعمال به ظاهر نیک او گناه است پس چگونه گناهان او گناه نباشد؟!«
فرق نمازگزارانی که در نماز هیچ دردی را احساس نمی‏کنند[5] جز درد فراق دوست، از هیچ حادثه‏ای مطلع نمی‏شوند،[6] هیچ صدایی را نمی‏شنوند و غرق در لذت با معشوقند، نماز گزارانی که زیر شلاق و علیرغم هر گونه تهدید و شکنجه و محدودیتی نماز را بپا می‏دارند[7] با کسانی که نماز را بار و رنجی می‏دانند که در برداشتن و عبور از آن باید شتاب کرد و در هنگام اقامه‌ی آن با دست و محاسن بازی می‏کنند و خمیازه می‏کشند، فقط در اهتمام و استخفاف به نماز است.


هـ) عجله و شتاب در نماز: سریع خواندن نماز و تبدیل این عبادت به عادتی که همچون عمل ماشین نویسی بدون توجه به معانی و بدون رعایت خشوع و طمأنینه انجام گیرد از نشانه‏های دیگر بی توجهی به نماز است. استاد شهید آیت اللّه مطهری ـ رحمة الله علیه ـ در این باره می‏فرماید:


»علمای روان‏شناسی می‏گویند: «یک کار همین قدر که برای انسان عادت شد، دو خاصیّت متضاد در آن به وجود می‏آید. هر چه که بر عادت بودنش افزوده شود و تمرین انسان زیادتر گردد، کار، سهلتر و ساده‏تر انجام می‏شود.» یک ماشین نویس که به ماشین نویسی عادت می‏کند، هر چه بیشتر عادت می‏کند، از توجهش کاسته می‏شود. یعنی از اینکه این عمل او یک عمل ارادی و از روی توجّه باشد کاسته می‏شود و به یک عمل غیر ارادی نزدیکتر می‏گردد. خاصیّت عادت این است. اینکه در اسلام به مسأله‌ی نیّت تا این اندازه توجّه شده، برای جلوگیری از این است که عبادت‏ها آنچنان عادت نشود که به واسطه‌ی عادت، به یک کار طبیعی و غیر ارادی و غیر فکری و غیر هدفی و کار بدون توّجه که هدف درک نشود و فقط به پیکر عمل توجه گردد تبدیل شود.


این‏ها چیزهایی است که ما تنها در نماز اسلامی به دست می‏آوریم و متوّجه می‏شویم که بسیاری از برنامه‏های تربیتی به وسیله این عبادت و در پیکر این عبادت پیاده می‏شود، گذشته از اینکه خود این عمل، پرورش عشق و محبّت خدا و معنویّت در انسان است، که این روح عبادت است.»


مردی در حضور امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ نماز خود را با شتاب به جا می‏آورد. حضرت نگاهی به او کرده و فرمود: چند وقت است اینگونه نماز می‏خوانی؟ او گفت: مدت هاست. حضرت فرمود: مَثَل تو نزد خداوند مثل کلاغی است (که منقار بر زمین می‏کوبد. سجده تو خضوع در برابر خدا نیست. منقار به زمین کوبیدن است) اگر اینگونه بمیری بر غیر ملت و دین پیامبر اکرم، مرده‏ای. سپس حضرت در مورد کم گذاشتن در نماز فرمود: به درستی که دزدترین مردم کسی است که از نمازش بدزدد.


برخی از پیامدهای استخفاف و بی توجهی به نماز
1ـ قهر و قطع رابطه با عترت:
امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ در یک بیان قهرآمیز، با صراحت چنین خطاب فرمودند:

 

»لیس مِنّی مَن ضَیَّعَ الصّلاة»
یعنی: «آن کس که نماز را تضییع نماید از من نیست.«


امام صادق ـ علیه السلام ـ در بیان معیاری برای شناسایی افرادی که با آن حضرت پیوند مکتبی دارند چنین می ‏فرمایند


»اِمتَحِنُوا شِیعَتَنا عِندَ مواقیت الصلوة کیف محافظتهم علیها«
یعنی: «شیعیان ما را از دقت آنان در انجام به موقع نمازها شناسایی کنید.«


در روایت مشهور دیگری حضرتش سهل انگاری در مسئله‌ی نماز و استخفاف به آن را موجب محرومیت از شفاعت خاندان عترت و طهارت در روز قیامت شمردند پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نیز در بیانی دیگر می‏فرمایند:


»مَن استَخَفَّ بالصّلاة لا یَرِدُ عَلیَّ الحوضَ لا و اللّه«
یعنی: «آن کس که نماز را سبک شمارد (به خدا قسم) روز قیامت در کنار حوض کوثر، با من ملاقات نخواهد کرد.»


این تأکید و بیان همراه با قسم، حکایت از عمق فاصله بین پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و نماز گزارانی که به نماز اهمیت نمی‏دهند دارد.


2ـ غضب خداوند:
قرآن کریم با نکوهش افرادی که نماز را ضایع می‏کنند[14] یا نسبت به آن بی‌اعتنا هستند.[15] مسلمانان را از این عمل بر حذر می‏دارد.


پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه وآله و سلم ـ خطاب به حضرت علی ـ علیه السلام ـ می‏فرمایند:


»فی تأخیرِها مِن غَیرِ عِلّةٍ غَضَبُ اللّه عزوجل »
یعنی: «تأخیر نماز از اول وقت بدون دلیل، موجب غضب خداوند متعال می‏گردد.«


امام صادق ـ علیه السلام ـ می‏فرمایند:
» إِذَا قَامَ الْعَبْدُ فِی الصَّلَاةِ فَخَفَّفَ صَلَاتَهُ قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لِمَلَائِکَتِهِ أَمَا تَرَوْنَ إِلَى عَبْدِی کَأَنَّهُ یَرَى أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِیَدِ غَیْرِی أَمَا یَعْلَمُ أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِیَدِی »


یعنی: «وقتی بنده‏ای نماز خود را با عجله و شتاب به پایان می‏برد و آن را کوتاه می‏کند خدا به ملائکه می‏فرماید: آیا نمی‏بینید بنده‌ی من چگونه نماز خود را کوتاه می‏کند گویا می‏پندارد که بر آوردن حوائجش به دست غیر من است (که اینگونه عجله می‏کند.) آیا نمی داند برآوردن حوائجش به دست من است.»


3ـ عدم اجابت دعا و محرومیت از دعای صالحان:
کسانی که به نماز به عنوان تکلیف و خواست الهی بی توجهی کنند و آن را کوچک بشمارند خداوند نیز به خواسته‏ها و اعمال آنان توجهی نخواهد داشت. پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در روایتی چنین می‏فرماید:


» من تهاون بصلاته من الرجال و النساء ابتلاه الله بخمس عشرة خصلة ... و کل عمل یعمله لا یؤجر علیه و لا یرتفع دعاؤه إلى السماء »
یعنی: «هر کس به نمازش بی‌توجه باشد و در برابر اعمالش مأجور نمی‏گردد دعایش به آسمان راه نمی‏یابد.«


و در ادامه، می‏فرمایند: مشمول دعای خیر صالحین نخواهد بود.


4ـ مضیقه و نارسایی دنیوی:
قهر و غضب خدا و پیامبر نسبت به کسانی که نماز را کوچک می‏شمارند زیان‏ها و خساراتی بر جای خواهد نهاد. گر چه ممکن است تارک و یا استخفاف کننده به نماز این تأثیر را درک نکند و متوجه علت مضیقه‏ها و گرفتاری‏های خود نباشد. امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: خداوند برکت را از عمر و روزی کسانی که نماز را کوچک می‏شمردند بر می‏دارد. پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نیز برای این گروه از افراد، تهی‌دستی و نیاز را پیش بینی نموده و می‏فرماید:


» قال رسول الله ص عشرون خصلة تورث الفقر ... و الاستخفاف بالصلاة »
یعنی: «استخفاف و سبک شمردن نماز موجب فقر و تهی‌دستی می‏شود.»


5ـ سختی احوال قبر و قیامت:
امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: نماز گزاری که نمازش را سبک بشمارد وقتی از قبرش خارج شود خداوند ملکی را بر وی موّکل می‏گرداند که او را بر عرصه‌ی قیامت وارونه بر زمین می‏کشد و مردم به او نگاه می‏کنند و با شدت و سخت‏گیری مورد محاسبه قرار می‏گیرد.


چهارشنبه 93 مرداد 22 , ساعت 8:39 عصر
نشریه معتبر «فوربس» در تازه‌ترین گزارش خود، پرفروش‌ترین شرکت‌های جهان را معرفی کرد.

دنیای اقتصاد: نشریه معتبر «فوربس» در تازه‌ترین گزارش خود، پرفروش‌ترین شرکت‌های جهان را معرفی کرد؛ بر اساس این گزارش نام 30 شرکت آمریکایی در فهرست یکصد شرکت پرفروش دنیا قرار دارد. پس از آمریکا به ترتیب چین و ژاپن هر یک با 8 شرکت، آلمان و فرانسه هر کدام با 7 شرکت، انگلستان، برزیل، استرالیا و سوئیس هر کدام با 5 شرکت، روسیه با 4 شرکت، اسپانیا و کانادا با 3 شرکت، هلند، ایتالیا و کره جنوبی با 2 شرکت، هنگ کنگ، نروژ، بلژیک و عربستان سعودی با یک شرکت در این فهرست جای گرفته‌اند.

«آمریکا» یک سوم شرکت‌های پرفروش دنیا را در خود جای داده است

غول‌های اقتصادی دنیا به روایت «فوربس»

نشریه اقتصادی «فوربس» در تازه‌ترین گزارش خود، فهرست 100 شرکت پرفروش جهان را معرفی کرده که بر این اساس، آمریکا با 30 شرکت پرفروش یعنی یک سوم شرکت‌های پرفروش دنیا، در صدر کشورهای پیشرفته اقتصادی قرار دارد.

بر اساس گزارش اقتصادی «فوربس»، پس از آمریکا به ترتیب چین و ژاپن هر یک با 8 شرکت، آلمان و فرانسه هر کدام با 7 شرکت، انگلستان، برزیل، استرالیا و سوئیس هر کدام با 5 شرکت، روسیه با 4 شرکت، اسپانیا و کانادا با 3 شرکت، هلند، ایتالیا و کره جنوبی با 2 شرکت، هنگ کنگ، نروژ، بلژیک و عربستان سعودی با یک شرکت قرار دارند.

بر این اساس، شرکت «رویال داچ شل» با 2/470 میلیارد دلار فروش، در صدر شرکت‌های پرفروش جهان قرار دارد. این شرکت هلندی با 5/340 میلیارد دلار دارایی، سود 9/30 میلیارد دلاری برای خود رقم زده است.

بر اساس این گزارش که به بررسی وضعیت فروش غول‌های اقتصادی جهان در سال 2012 می‌پردازد، پس از «رویال داچ شل»، شرکت فروشگاه‌های زنجیره ای «وال مارت» با 447 میلیارد دلار فروش، در رتبه دوم شرکت‌های اقتصادی برتر جهان قرار می‌گیرد. این شرکت 4/193 میلیارد دلار دارایی دارد و تا ماه جاری میلادی، 7/15 میلیارد دلار سودآوری داشته است.اما دیگر شرکت آمریکایی «اکسون موبیل» با 433/5 میلیارد دلار فروش، سودآوری 41/1 میلیارد دلاری (معادل کل صادرات غیرنفتی ایران در سال 90) و مجموع دارایی 1/331 میلیارد دلاری در رتبه سوم غول‌های اقتصادی جهان به لحاظ میزان فروش قرار دارد. بر اساس این گزارش، شرکت چینی «سینوپک - چاینا پترولیوم» با فروش 4/391 میلیارد دلاری، در رتبه چهارم شرکت‌های پرفروش جهان قرار دارد که این شرکت 6/11 میلیارد دلار سودآوری داشته و از دارایی 8/179 دلاری برخوردار است.

اما شرکت «بریتیش پترولیوم» از انگلستان نیز با 5/375 میلیارد دلار فروش در رتبه پنجم شرکت‌های پرفروش دنیا جای می‌گیرد. این شرکت 5/292 میلیارد دلار دارایی دارد و در سال 2012، 7/25 میلیارد دلار سودآوری داشته است.

رتبه ششم شرکت‌های جهان را نیز باید به شرکت چینی «پترو چاینا» با 310 میلیارد دلار فروش اختصاص داد که در مجموع در سال‌جاری میلادی، 6/20 میلیارد دلار سودآوری داشته و 7/304 میلیارد دلار هم دارایی دارد.

پس از این شرکت، شرکت آمریکایی «شورون»، با 3/236 میلیارد دلار فروش، سودآوری 9/26 میلیارد دلاری و دارایی 5/209 میلیارد دلاری در رتبه هفتم شرکت‌های پرفروش جهان قرار می‌گیرد.اما شرکت‌های «سامسونگ» از کره جنوبی با 9/230 میلیارد فروش، شرکت تویوتا از ژاپن با 5/228 میلیارد دلار فروش و شرکت فولکس واگن از آمریکا با 9/221 میلیارد دلار فروش در رتبه‌های بعدی فهرست شرکت‌های پرفروش جهان جای می‌گیرند.

نمایی از دفتر مرکزی شرکت «پترو چاینا»




چهارشنبه 93 مرداد 22 , ساعت 8:36 عصر

 

حج واجب,حج تمتع,انواع حج,اعمال حج,اعمال حج واجب,اعمال حج تمتع

یکى از عبادتهاى بزرگ اسلامى حج است. حـج یک عبادت دسته جمعى است که هرسال در روزهاى معینى در سرزمین تاریخى و با شکوه  مکه انجام مى گیرد . ایـن نـوع عـبـادت عـلاوه بـر ایـن که پیوند استوارى میان بنده و خدا به وجود مى آورد، مى تواند ازجـهـات گـونـاگونى مبدا اثرات سودمند و ارزنده اى در اجتماع اسلامى باشد.

اولا: یک چـنـین عبادت دسته جمعى که با تجرد کامل و وارستگى مطلق , تنها باپوشیدن دو قطعه پارچه سـاده آغـاز مـى گـردد , نـشانه مساوات بندگان الهى در پیشگاه اوست و این یکى از آمال بزرگ انـسانى است که روزى انسانهاى جهان عوامل برتریهاى موهوم مانند نژاد , زبان , رنگ و ثروت را کنار گذارده , همگى خود را دربرابر خدا مساوى و برابر بدانند . عـمـل حـج از عبادتهایى است که به این هدف تحقق مى بخشد و موجب مى شود که افراد با ایمان امتیازات اجتماعى را وسیله برترى خود ندانند.

ثـانـیـا: چنین اجتماع عظیمى که اعضاى آن را نمایندگان واقعى ملتهاى مسلمان جهان تشکیل مـى دهـد , کنگره بزرگ سالانه مسلمانان دنیا محسوب مى گردد که در هر سال دراین سرزمین مقدس برگزار مى شود. آیین اسلام یک مشت قوانین اخلاقى و سنن تربیتى که هدفى جز اصلاح روح و روان مردم نداشته بـاشـد نـیست تا خود را از تأسیس کنگره سالانه و اجتماعات هفتگى و روزانه که مخصوص احزاب سـیـاسى و اجتماعات متحرک و زنده است دور بگیرد , بلکه یک آیین جهانى و جامعى است که به همه شوون زندگى بشر - اعم از اخلاقى , اجتماعى ,سیاسى , اقتصادى و نظامى - نظر دارد .

از این نظر آورنده اسلام با وضع قوانین سیاسى و دعوت به تشکیل کنگره سالانه درسرزمین مکه , بـقـا و ابـدیـت و مصونیت آیین خود را تضمین نموده است و طبعا این کنگره اثراتى بالاتر از اثرات کنگره هاى سالانه احزاب سیاسى و زنده جهان در برخواهد داشت . مـنـتها , سران سیاسى , در این اعصار به اهمیت چنین موضوعاتى توجه پیدا کرده اند در حالى که اسلام از چهارده قرن پیش طرح آن را ریخته و اثرات مطلوبى از آن گرفته است . متفکران اسلام که طبعا در اجتماع مزبور شرکت خواهند داشت , مى توانند آخرین تحولات اوضاع جهان اسلام را مورد بررسى قرار دهند و پس از گردآورى اطلاعات دقیق وتبادل نظر , در بهبود وضـع مـسـلـمـانـان بـکوشند و سرزمین اسلام را از عوامل ضد آزادى و استقلال پاک سازند و به پیشرفت همه جانبه مسلمانان جهان کمک کنند .

 

چـه اجـتماعى سودمندتر از این که مى تواند بزرگترین حلقه اتصال میان مسلمانان جهان باشد و سران اسلام را از اوضاع یکدیگر آگاه سازد. این کنگره مى تواند به وضع اقتصادى و فرهنگى مسلمانان کمکهاى شایانى بنماید،زیرا متفکران و صـاحبنظران - پس از اداى فریضه حج - مى توانند در محیطى آرام و پراز صفا و معنویت به تبادل افکار بپردازند و در زمینه فرهنگ و اقتصاد اسلام طرحهایى بریزند .

 

کـنگره سالانه حج همواره الهام بخش بسیارى از جنبشهاى آزادى خواهى و نهضتهاى عظیم براى گـسـسـتـن زنـجـیرهاى ظلم و ستم و تعدى بوده است و این نکته با مراجعه به تاریخ ‌اسلامى و انـقـلابـهـاى فـرزنـدان اسـلام روشـن مى شود ; زیرا نطفه بسیارى از نهضتهاى اسلامى که براى بـرانـداخـتـن حـکومتهاى جور و ستم صورت مى گرفت در ایام حج بسته مى شد و این سرزمین الهام بخش چنین آزادیهایى بود. ایـن بود نمونه اى از اسرار حج و به قول برخى از دانشمندان , هنوز زود است که جهان به اهمیت و اسرار حج پى ببرد.


عمره به معنی زیارت، و از عماره به معنی «آبادی» گرفته شده است، زیرا ملاقات و زیارت موجب آبادی است و در شریعت اسلامی، به زیارت خانه خدا با تشریفات خاصی که عبارت است از احرام و انجام طواف و نماز آن و نیز سعی بین صفا و مروه و تقصیر، اطلاق می شود. بنابراین زائر بیت الله الحرام با انجام این اعمال خاص، قصد تقرب به حضرت پروردگار و زیارت بیت او را دارد.


عمره دو گونه است:
عمره مفرده و عمره تمتع. عمره مفرده آن عمره ای است که همراه با اعمال دیگر (حج) نیست. بلکه خود عمره، مستقل و جدا از حج است. به خلاف عمره تمتع که به پیوست حج می باشد یعنی بعد از انجام عمل عمره، حج بجا آورده می شود و چون به سبب عمره، 24 چیز بر انسان محرم حرام می شود ولی بعد از انجام عمره این محرمات حلال می شود و تا انجام مناسک بعدی یعنی حج، این زائر بیت الله الحرام از برخی التذاذات و یا تمتعات بهره مند می گردد مثلا بوی خوش، ارتباط با همسر و آرایش و... بدین سبب این عمره را عمره تمتع می نامند کما این که در حج تمتع نیز این جهت در نامگذاری لحاظ شده است.نساء.
عمره مفرده با عمره تمتع چهار فرق دارد:


الف) محل احرام عمره تمتع یکی از میقات‏های پنجگانه است که برای عمره تمتع مشخص شده است و محل احرام عمره مفرده نزدیک‏ترین جا به حرم از بیرون حرم است. البته برای عمره مفرده از میقات‏های پنجگانه هم می شود احرام بست.


ب) در عمره تمتع تقصیر لازم است، ولی در عمره مفرده می توان تقصیر کرد و می توان سر را تراشید (حلق) .


ج) عمره تمتع طواف نساء ندارد، ولی عمره مفرده طواف نساء و نماز طواف نساء دارد.(امام خمینی، تحریرالوسیله، ج 1، ص 405 و 408.)


د) عمره تمتع فقط در ماه‏های حج (شوال، ذی القعده و ذی الحجه) باید انجام شود، ولی عمره مفرده را در تمامی ماه‏های سال می توان انجام داد.


کسانی که عمره مفرده انجام می دهند حاجی نمیشوند و حج تمتع از گردنشان ساقط نمیشود.


در پایان عرض کنیم که در برخی فروعات مسائل حج فتوای بعضی از مراجع با هم متفاوت می باشد؛ مقلدین برای آگاهی از این گونه موارد و انجام صحیح اعمال حج لازم است به رساله عملی و یا به کتاب مناسک حج رجوع نمایند.


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 

ابزار هدایت به بالای صفحه