سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
چهارشنبه 91 تیر 28 , ساعت 2:31 صبح

الیسع فرزند شافات یا یوشع که به زبان عربی به معنای "خدا می بیند"می باشد. شافات نیز به معنای قاضی است او از مردم آبل مَحوله بود که توانست نزدیک به سی و در برخی روایات شصت سال هدایت دینی و سیاسی بنی اسرائیل را عهده دار شود (نام او دو مرتبه در قرآن آمده است 48ص و86 انعام)

یوشع از فرزندان شمعون بن یعقوب و خواهر زاده یا پسر عم? حضرت موسی بود که در کوه طور و نیز هنگام دیدار با خضر نیز کنار موسی حضور داشت و نوسند? تورات نیز بوده است.

یوشع پس از رحلت موسی، هم? بنی اسرائیل را گرد آورد و توانست شهر بلقاء که در اختیار بلعام بود، را فتح و طبق قول مقدسی و دیگران او در بین روز توانست جباران را سرکوب کند و چون دید گروهی از جباران هنوز باقی مانده اند از خداوند در خواست کرد خورشید را برای او نگه دارد تا بتواند هم? آنها را ریشه کن سازد و در روزگار خود توانست امپراتور داود را که سه قرن پیش به وسیله ارزون در دمشق و "یربعام" در اسرائیل منقرض شده بود دوباره به وجود آورد.

هنگامی که در سال 609  پیش از میلاد حضرت یوشع می خواست از لشکر کشی فرعون نخومی دوم که هم پیمان آشور بود خوداری کند دیده از جهان فرو بست.

از نو آوری های او ، نابود ساختن هم? پرستشگاه های بومی بود که در آن بت پرستش می شد او در هم? قلمرو خود اعلام داشت که تنها باید یهود پرستش شود و همواره آنان را تشویق می ساخت مبادا پس از چهل سال سرگردانی اکنون که به سرزمین موعود رسیده اند بت پرستی پیشه کنند که خداوند دوباره نعمت خود را پس خواهد گرفت.

او چنان با بت پرستی مبارزه کرد که از قول او آورده اند هنگام مرگ: در اسرائیل، هشت هزار نفر باقی خواهم گذاشت که هرگز زانوهای آنها نزد بت خم نشده و سجده برای بت نکرده اند.

نیشابوری در قصص الانبیاء آورده است:

خداوند متعال حضرت محمّد مصطفی(ص) را از جنگ های الیسع آگاه ساخت. چون پیامبر(ص) رشادت الیسع را دانست از خداوند درخواست نمود که ایکاش امت من نیز چنین فضل و برتری داشتند.

جبرئیل از سوی خداوند وحی آورد: ای محمد! غمگین نباش، امت تو را شب قدر داده ام هر که در آن شب بیدار باشد و عبادت و تسبیح کند در پاداش با یوشع که هزار جنگ کرده است برابر باشد.

و نیز آورده اند که فردی نزد یوشع آمد و گفت: یکی از آشنایان تو به زنا مشغول است یوشع برخواست و به آن خانه رفت و دید سخن آن مرد صحیح می باشد. با نیزه ای که در دست داشت هر دو را کشت . خبر، میان بنی اسرائیل پیجید که یوشع با نزدیکان خود چنین کاری کرده است و پس حساب دیگران معلوم می باشد و از آن پس هیچ کس جرأت این کار زشت را که میان بنی اسرائیل زیاد هم رواج داشت را پیدا نکرد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 

ابزار هدایت به بالای صفحه