سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
چهارشنبه 91 مرداد 11 , ساعت 3:57 صبح
5 شگفتی طبیعی زمین که باید ببینید! (+عکس)
این تضاد جالب یکی از زیباترین و خاص ترین مکان های روی زمین را ساخته است. اگر سئوال کنید: این آبها از کجا امده اند؟ باید بگوییم باران آن را پدید آورده است. اما نکته عجیبش این است که....
                                    
1. زمین های رنگی Yunnan در چین

در بخش شمالی چین نزدیک مرز ویتنام منظره های چشمگیری خواهید دید. این مناظر شگفت انگیز به راحتی با بوم نقاشی یک هنرمند اشتباه گرفته می‌شود، اما اینجا یک مکان واقعی است که با هزاران زمین پر از گل پوشیده شده است. مناظری مثل اینجا این جمله که بهشت روی زمین است را تایید می‌کنند.

2. دره گل ها- هند

دره گل ها
این دره شگفت انگیز به طول 18 کیلومتر در ارتفاعات هیمالیا در Uttaranchal واقع شده و 3600 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و کوه های برفی آن را در بر گرفته ائد. در ماه های سردتر اینجا به طور کامل یخ می‌بندد، شکوفه های دره در فصل های گرم سال شکوه و جلال خاصی دارند به طوریکه مردم بومی‌اعتقاد دارند در این زمان پریان برای بازدید آن بازگشته اند.اینجا در سال 1982 به عنوان پارک ملی شناخته شد و الان هم در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

3. آبادی دریاچه هلال ماه (Crescent Moon Lake)- چین

Crescent Moon Lake
مطمئنا شما در مورد آبادی ها خوانده اید یا چیزهایی شنیده اید اما من فکر می‌کنم اگر بخواهید یکی از آنها را ببینید باید فرصتی فراهم آورید یکی از این آبادی های اصیل را کشف کنید که در داستان های شرقی توصیفشان آمده است. این آبادی در Mingshashan واقع شده و در 200 کیلومتری دریاچه Crescent Moon قرار دارد و منتظر توریست های مشتاق است تا برای کشف کردن این زیبایی ناب بیایند.

4. Pamukkale- ترکیه

Pamukkale
Pamukkale که ترجمه آن «قلعه کتانی» می‌شود نام یکی دیگر از شگفتی های طبیعی است. این منطقه در جنوب شرقی ترکیه قرار دارد. آنچه این مکان را خاص کرده آب گرم و پله های طبیعی است که در اثر جریان آب شکل گرفته اند. اینجا شگفتی طبیعت است که بدون دخالت دست بشر بدین شکل درآمده است. اکسید کلسیم درون آب به ضخامت لایه های سفید می‌افزاید و باعث عریض تر شدن پلکان ها می‌شود و سبب ساخته شدن استخرهایی با شکل های جالب مثل صدف های خوراکی و گلبرگ های گل می‌شود. در اینجا شما هم می‌توانید از یک حمام گرم لذت ببرید و هم مناظر زیبا را تماشا کنید.

5. پارک ملی Lençóis Maranhenses- برزیل


شما می‌توانید پارک ملی زیبای Lençóis Maranhenses را در منطقه Maranhão در کناره ساحلی شمالی برزیل ببینید. این پارک مساحتی بالغ بر 300 متر مکعب از شن هایی کاملا سفید و تالاب های آبی رنگ عمیق را دربرمی‌گیرد. این تضاد جالب یکی از زیباترین و خاص ترین مکان های روی زمین را ساخته است. اگر سئوال کنید: این آبها از کجا امده اند؟ باید بگوییم باران آن را پدید آورده است. اما نکته عجیبش این است که در این برکه ها علی رغم اینکه در فصل خشک ناپدید می‌شوند، ماهی یافت می‌شود!

تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ

چهارشنبه 91 مرداد 11 , ساعت 3:25 صبح

« پس جبرئیل مرا به طرف آسمان حر کت داد و چون به آسمان اول رسیدم ، فرشته ای به نام « اسمائیل » در آن موکّل بود که هرگاه شیطانی به آن جا رسید به وسیله ی هفتاد هزار فرشته که در اختیار اسمائیل بود آن شیطان را به تیر شهاب برانند .

« اسمائیل از جبرئیل پرسید که : این آقا کیست ؟

جبرئیل آن حضرت را معرفی نمود.فورا به حضرت سلام کرد و استقبال نمود و همه آن ملائکه نیز مشغول تحیت و سلام شدند و بسیار اظهار خوشحالی کردند.

آنگاه رسیدم به ملکی که از او بزرگتر ندیدم و لکن با قیافه گرفته و خشمناک و به من سلام کرد ولی نخندید.

جبرئیل گفت این مالک جهنم است و تاکنون نخندیده و همیشه غضبناک است بر اهل جهنم .
حضرت به جرئیل فرمود که :

به مالک دوزخ بگو که من قصد دارم که جهنم را مشاهده نمایم و او پذیرفت و پرده ای از  پرده های جهنم دور کرد ، زبانه آتش چنان شله ور شد که نزدیک بود به آسمان ها اثر گذارد .

گفتم : پرده را برگردان .فورا اطاعت کرد .

از آن جا گذشتم . مرد گندم گونی را دیدم ، از جبرئیل پرسیدم این کیست ؟

گفت حضرت آدم ، پدر تو می باشد . واو سلام نمود و اظهار تحیت کرد .

سپس به ملکی که نشسه بود گذشتم و دیدم جمیع دنیا در پیش او جلوه گر است و لوحی در دست داشت و پیوسته به آن لوح نگاه می کرد .

گفتم : ای جبرئیل این کیست؟

عرضه داشت : ملک الموت است و پیوسته مشغول قبض ارواح می باشد و جمیع دنیا در برابر او مانند در همی است که

در دست شما باشد و به هر طرف که خواسته باشی بگردانی.

عزرائیل به من عرض کرد : هیچ خانه ای نیست مگر آن که روزی پنج مرتبه به اهل آن جا نظر می کنم و هرگاه بر میتی اشک بریزند ، به آنان گویم باز گشت می کنم تا این که هیچ یک باقی نمانید .

و از او گذشتم و به گروهی رسیم که بر سر سفره نشسته و در آن ، گوشت مردار تناول می کردند .

از جبرئیل پرسیدم : اینان کیانند ؟

گفت : مردمانی هستند که حرام می خورند و از حلال دوری می کنند .

و فرشته ای دیدم که نصف بدن او از برف و نیمی دیگر از آتش بود از جبرئیل درباره او سوال کردم ، گفت : این ملک از همه فرشتگان برای مردم نیک خواه تر و دلسوز تر است و از روزی که پروردگار او را خلق کرده همیشه دعای او این است .

« اللهم یا مؤلف بین المثلجو النار ، الف بین قلوب عبادک »


چهارشنبه 91 مرداد 11 , ساعت 3:23 صبح
سنت عجیب در ازدواج دختران در تایلند !+ عکسقطره کوچکی از علم بیکران حضرت علی (ع) ورزشکار زن باردار در المپیک لندن !+ عکسارزش 1 سـاعت (داستان کوتاه)یکی از مجهزترین خوابگاهای دانشجویی در دانمارکعـرض ارادت به سبک لاتی لوتی ها ! (طنز)حمله وحشتناک مرد دندانپزشک به راننده تاکسی ! (عکس +16)صحبت عکاسان از ناگفته های برخی عکس ها !+ عکسساختمان های برگزیده المپیک 2012 لندن !+ عکس سریعترین پرنده جهان !+ عکسعکس های بازیگر مشهور هری پاتر دنیل رادکلیفجوجه مرغ ها بعد از پولدار شدن ! (عکس)دختر برگزیده هلند در سال 2012 + عکسعکس های زیبا از بچه های ناز در لباس های جالبازدواج کردن با این افراد به درد نمی‌خورد! تو این مسجد آدم محو عبادت بشه یا معماریش ؟! + تصاویرعکسهایی از عجایب دیدنی و شگفت انگیز اعماق دریاهاحضور عادل فردوسی پور در لندن !+ عکس مراسم افتتاحیه المپیک لندن 2012 (تصویری)بازیگر داوود رشیدی و همسرش‌ در لباس‌ عشایر !+ عکس عاقبت شیطنت دختر 13 ساله !+ عکسحلقه های ازدواج ضد تقلب ! + عکسزمانیکه برف ماشین ها را پنهان کند ! ( تصویری)عکس هایی دیدنی از آفریقا (217)
گالری عکس
برای این جنایات چی تیتری بزنیم ؟! + 14 ( عکس ) برای این جنایات چی تیتری بزنیم ؟! + 14 ( عکس )
  این عکسها، عکسهایی است که یهودیان در دنیا منتشر کردند تا همه بدانند که هیتلر و نظ...
[ ادامه مطلب ... ]

تیونینگ باوز نکردنی در روسیه ! ( تصویری) تیونینگ باوز نکردنی در روسیه ! ( تصویری)

  با ماشین های فرسوده چنین شاهکارهایی را خلق کنید.   ...

[ ادامه مطلب ... ]


چهارشنبه 91 مرداد 11 , ساعت 2:42 صبح

در باور مسلمانان شب قدر (به عربی: لیلة القدر) شبی است در ماه رمضان[1] که قرآن در آن شب (جدا از وحی تدریجی) همچنین به‌طور کامل بر محمد نازل شده‌است.[2] مسلمانان باور دارند که در این شب هر امر محکمی جدا می‌شود.[3] بنابر آموزه‌های اسلامی خوابیدن در شب قدر مذموم و شب‌زنده‌داری در آن سفارش شده است و دعا و استغفار در این شب وظیفه دانسته شده‌است.[4] روز قدر هم به اندازه شب آن ارجمند است.[5]

محتویات

  • 1 پیرامون واژه
  • 2 دیدگاه اهل سنت
  • 3 دیدگاه شیعه
  • 4 در قرآن
  • 5 در ادبیات فارسی
  • 6 پانویس
  • 7 منابع

پیرامون واژه

شب قدر را به معنی منزلت دانسته‌اند و بعضی دیگر آن را به معنی تنگی و گرفتاری دانسته‌اند. برخی نیز قدر را اندازه‌گیری و تقدیر امور معنی کرده‌اند.

دیدگاه اهل سنت

اهل سنت اعتقاد دارند که طبق حدیث نبوی شب قدر در یکی از ده شب آخر ماه رمضان واقع شده است .اغلب شب بیست و هفتم را شب قدر می‌دانند و در آن شب به دعا و شب‌زنده‌داری می‌پردازند. مسلمانان سلفی اعتقاد دارند که در شب قدر در تمام روزگار همان شبی بود که قرآن در آن نازل گردید و دیگر تکرار نمی‌شود.[6] برخی نیز اظهار داشته‌اند که تا زمان زندگی محمد شب قدر در هر سال تکرار می‌شد اما پس از ارتحال محمد، شب قدر از بین رفته‌است.[7] برخی نیز معتقد بوده‌اند که شب قدر شبی‌است در تمام سال ولی در هر سال شب نامعلومی‌است، در سال بعثت در ماه رمضان بوده اما در سال‌های دیگر ممکن است در دیگر ماه‌ها باشد.

دیدگاه شیعه

بر اساس حدیث شیعه که از حماد بن عثمان از حسان بن علی از جعفر صادق نقل شده‌است؛ شب قدر تا قیامت باقی‌است و در ماه رمضان واقع است.[8] در روایات شیعه آمده‌است که شب قدر یکی از سه شب 19، 21 یا 23 در ماه رمضان است که احتمال شب بیست‌وسوم بیش‌تر است. در اصول کافی نیز آمده‌است که تقدیر در شب نوزدهم و ابرام در شب بیست و یکم و امضا در شب بیست و سوم است.[9]

در قرآن

در قرآن درباره شب قدر چنین آمده‌است:

  • به راستی که ما قرآن را در شب قدر فروفرستادیم.و چه تو را به شب قدر آگاه تواند کرد. شب قدر از هزار ماه برتر است.در این شب فرشتگان و روح به دستور پروردگارشان از هر فرمان فرود می‌آیند. این شب تا صبحگاه تهنیت است.(سوره قدر آیات 1 تا 5)[10]

و نیز در سوره دخان آمده‌است:

  • سوگند به کتاب روشنگر. به راستی ما آن را در شبی مبارک فروفرستادیم زیرا که به حقیقت ترساننده بودیم. در آن شبی که هر امری با حکمت معین و ممتاز و جدا می‌گردد. تعیین آن امر البته از سوی ما خواهد بود، که ما رسولانان را فرستنده بودیم. و این البته از رحمت و مهربانی پروردگار توست، به راستی او شنونده داناست.(سوره دخان آیات 1 تا 6)[11]

در ادبیات فارسی

ترا قدر اگر کس نداند چه غم شب قدر را می‌ندانند هم
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند[12]
آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است یا رب این تاثیر دولت در کدامین کوکب است[13]
شب قدری چنین عزیز و شریف با تو تا روز خفتنم حوس است[14]
در شب قدر ار صبوحی کرده‌ام عیبم مکن سرخوش آمد یار و جامی بر کنار طاق بود[15]

پانویس

  1. قرآن 2:185
  2. قرآن 97:1
  3. قرآن 44:4
  4. شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان
  5. شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان
  6. حصن‌التوحید ص 38
  7. اسرارالصیام ص 441
  8. مجمع‌البیان 34:2 ص 95
  9. کافی ج 2 ص 169
  10. إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَمَا أَدْرَئکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ
  11. حم وَالْکِتَابِ الْمُبِینِ إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُّبَارَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنذِرِینَ فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ أَمْرًا مِّنْ عِندِنَا إِنَّا کُنَّا مُرْسِلِینَ رَحْمَةً مِّن رَّبِّکَ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ حم.
  12. حافظ
  13. حافظ
  14. حافظ
  15. حافظ

منابع

  • جایگاه متفاوت شب قدر در میان شیعه و سنی (از بازتاب)
  • کتاب مفاتیج الجنان نوشته شیخ عباس قمی
  • عبدالرحمن بن ناصر السعدی. حصن‌التوحید. ترجمه? اسحاق بن عبدالله دبیری عوضی. ویرایش عبدالله حکمی. چاپ هشتم. مکه: دارالقاسم.
  • ابوحامد محمد غزالی. اسرارالصیام. چاپ اول. بیروت: مشکوة.
  • حسن‌بن فضل طبرسی. مجمع‌البیان. ترجمه? احمد بهشتی. چاپ اول. تهران: فراهانی، 1348.
  • محمد بن یعقوب کلینی. اصول الکافی. چاپ اول. دارالأضواء، 1413ق.

چهارشنبه 91 مرداد 11 , ساعت 2:39 صبح

روزه یعنی پرهیز از خوردن و یا آشامیدن.

انواعی از روزه بخشی از کردارهای دینی در برخی ادیان، مذاهب و مکاتب است مانند اسلام، مسیحیت، یهودیت، بودیسم و بهائیت و جز آن‌ها.

محتویات

  • 1 سودها و ضررهای روزه
    • 1.1 محدودکردن کالری
    • 1.2 عوارض منفی محدودکردن کالری و آب
  • 2 روزه آب
  • 3 روزه در آیین زرتشت
  • 4 روزه‌داری یهودیان و مسیحیان
    • 4.1 روزه‌داری در عهد عتیق
    • 4.2 روزه‌داری در عهد جدید
  • 5 روزه‌داری در دین مانوی
  • 6 روزه‌داری در اسلام
  • 7 روزداری در آئین بهائی
  • 8 کاربرد پزشکی
  • 9 پانویس
  • 10 منابع
  • 11 پیوند به بیرون

سودها و ضررهای روزه

محدودکردن کالری

گلوکز منبع اصلی تامین انرژی بدن است و برای سلامت مغز حیاتی است. هنگامی که بدن بیش از 4 تا 8 ساعت از دریافت گلوکز منع شود بدن به جای گلوکز از کبد ماده گلیکوژن که حالت ذخیره‌ای گلوکز است را استفاده می‌کند. در این وضعیت بدن بخشی از پروتین خود را نیز برای جبران کمبود سوخت مصرف می‌کند. این حالت تا حداکثر 12 ساعت می‌تواند ادامه داشته باشد. پس از آن بدن از گلیکوژن موجود در عضلات استفاده می‌کند و تا چند روز از این منبع به دوام خود ادامه می‌دهد. اگر همچنان گلوکزی به بدن نرسد بدن در این هنگام به سوزاندن چربی‌های بدن روی می‌آورد. بدن چربی‌ها را به کتن تبدیل می‌کند و کتن به عنوان سوخت مغز تا رسیدن گلوکز استفاده می‌شود.

پژوهش نشان می‌دهد محدودکردن کالری بصورت روز در میان مزایایی برای سلامتی دارد. مزایایی شامل کاهش ریسک سرطان، بیماریهای قلبی، دیابت، مقاومت انسولین، اختلالهای سیستم ایمنی، و به طور کلی کند کردن روند پیری، و یک ارتباط احتمالی با افزایش مدت زندگی.[1] در کنار مزایای بهداشتی، پژوهش توسط ولتر لانگو، پرده از ارتباطی احتمالی بین روزه گرفتن و بهبود بازده شیمی‌درمانی برداشته‌است.[2][3][4]بنا بر گفته? دکتر مارک پی. متسن، رییس آزمایشگاه علوم عصبی در انستیتو ملی پیری آمریکا، روزه گرفتن به تناوب و روز در میان ، همچون محدودکردن کالری اثرات مثبتی در موشها دارد، [5]و بررسی کوچکی که در دانشگاه ایلینوی در شیکاگو بر انسانها انجام شده همان اثرات را نشان می‌دهد[6]. بنا بر آکادمی ملی علوم آمریکا، دیگر مزایای بهداشتی عبارت اند از مقاومت در برابر استرس، افزایش حساسیت به انسولین، کاهش ناخوشی و افزایش طول عمر.[7][8]البته پژوهشهای بلندمدت در انسانها انجام نشده‌است. اثرات جنبی آن این بود که شرکت کنندگان طی دوره سه هفته‌ای احساس بدخویی می‌کردند. بنا بر مطالعه‌ای توسط دکتر اریک راووسین، «روزی گرفتن متناوب ممکن است آلترناتیوی برای محدودیت رژیمی بلندمدت برای افزایش طول عمر باشد».[9]

روزه در برخی از بیمارانی که دوزهای خاصی از استامینوفن را به صورت متناوب مصرف می‌کنند می‌تواند موجب مسمومیت‌های استامینوفنی شود.[10].

انجام روزه? ارتدوکس یونانی باعث بهبود وضعیت لیپید خون می‌شود، کلسترول کلی و LDL را کاهش داده و نسبت LDL به HDL را کم می‌کند. یک کاهش قابل توجه آماری در کلسترول HDL هم مشاهده شده‌است. این نتایج اثر مثبت احتمالی را بر سطوح چاقی افرادی که چنین دوره‌های روزه‌ای را انجام می‌دهند به ذهن متبادر می‌کند.[11]

مجله بوستون گلوب، کم خطرترین نوع روزه را روزه? 12 ساعته‌می‌داند و معتقد است پس از آن هم باید مواد کربوهیدرات‌دار مصرف شود.[12] روزه سبب افزایش سرعت عمل ذهن، افزایش ظرفیت یادگیری،[13] افزایش آگاهی روحی و آرامش جسم، ذهن و احساسات می‌شود.[14] پس از یک تا سه روز روزه‌گرفتن، فرد منطقی‌تر فکر می‌کند و سریع‌تر تصمیم‌گیری می‌کند.[13]

بسیاری پس از روزه‌گرفتن، دردهای گذشته را فراموش می‌کنند و دید مثبت‌تری به آینده پیدا می‌کنند.[14]

دفع سموم بدن (به گفته? پائول براگ)،[13] پاکسازی رگ‌ها و جلوگیری از بیماری‌های قلبی و کاهش خطر ابتلا به دیابت، آلزایمر،[15] از دیگر فواید روزه‌است.

عوارض منفی محدودکردن کالری و آب

سردرد (محتملا نشی‌ از کم شدن مایعات و کافئن بدن)، کم شدن آب بدن، و کم خوابی‌ (ناشی‌ از اختصاص ساعات طولانی به عبادت) برخی‌ از عوارض منفی‌ روزه در ماه رمضان هستند که البته تاثیراتی گذرا می‌‌باشند. [16] بر اساس یک بررسی جامع، تحقیقات محققان نشان می‌دهد روزه باعث تغییرات قابل توجهی در سوخت و ساز بدن می‌شود، اما آنها تعداد کمی از مشکلات سلامتی ناشی از روزه را یافته‌اند. این مطالعات حاکی از افزایش تحریک پذیری و بروز سردرد با بیخوابی و رخوت در موارد عدیده‌ای است. همچنین اختلال در تعادل مایعات در بدن از عوارض روزه‌است اما به گفته? آنان، این اختلال هیچگونه اثرات زیانبخش ثابت شده‌ای بر بدن ندارد.[17]

به گفته برخی پژوهشگران، گرچه روزه در ماه رمضان برای افرادی که از سلامتی جسمانی برخوردارند بی خطر است ولی کسانی به بیماریهای گوناگون دچار هستند باید با پزشک خود مشورت کنند و از توصیه‌های علمی در این زمینه پیروی نمایند.[18] با این حال، بسیاری از کسانی‌ که از روزه گرفتن معذور هستند، به دلیل رسوم محلی یا علل مختلف شخصی‌ تصمیم به روزه گرفتن می‌‌گیرند.[19]

همچنین روزه باعث افزایش بروز زخم معده می‌شود، موجب دفع بیشتر نسبت به حالت طبیعی هماتوکریت، کراتینین، سروم آلبومین، سروم اوره می‌شود، همچنین توانایی شناختی در طول زمان روزه کاهش یافته سردرد و بدخلقی نیز افزایش می‌یابد گروهی از محققان کمبود خواب که به خاطر سحری رخ می‌دهد را بی‌تاثیر نمی‌دانند. همچنین میزان مراجعه به اورژانس در ماه رمضان به طرز قابل ملاحظه‌ای میان مسلمانان افزایش می‌یابد[17] همچنین پژوهشی در الجزایر اشاره می‌کند که در روزهای عادی سال مردم در یک وعده مقادیر زیادی گوشت که کلسترین زیادی دارد ولی سبزیجات اندکی می‌خورند. این وضعیت در در ماه رمضان به بشترین حد خود می‌رسد، مردم برای بیش از ده ساعت در طول روز نمی‌خورند و نمی‌آشامند، و در بعد از ظهر بعد اش تا آن جا که بتوانند می‌خورند و می‌آشامند، و این منجر به غلیظ شدن صفرا می‌شود و محتملاً میزان ابتلا به سنگ کیسه صفرا افزایش می‌یابد.[20]

 

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که میزان سروم کلسترول، تیروکسین و اسید اوره در خون به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.[17] [21] روزه‌داری در روزهای تابستان به‌دلیل طولانی‌بودن روزها و گرمای هوا منجر به کاهش اهدای خون می‌شود. [22]

بنا بر پژوهش وحید ضیایی و همکاران‌اش روزه اسلامی موجب می‌شود تا میزان HDL و گلوکوز (چربی‌های خوب) به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و میزان LDL (چربی بد) افزایش یابد[23] اما پژوهش دیگری توسط کمال محمود صالح منسی در ماه رمضان، کاهش قابل توجهی در LDL و افزایش قابل توجهی در HDL را نشان داد.[24]

روزه آب

یه گفته Jarvis «روزه آب» -که در آن فرد فقط مجاز به نوشیدن، آب، آب مقطر، یا آب میوه است- نه تنها بدن را پاکسازی نمی‌کند و به بدن استراحت نمی‌دهد بلکه با فشار بیشتر بر روی کبد باعث افزایش تجمع ترشحات سمی همچون اوره در خون می‌شود. هنگامی که بدن با کمبود انرژی مواجه می‌شود بدن طی فرآیندی به نام کاتابولیسم شروع به شکستن ماهیچه‌ها و دیگر بافت‌های پروتئنی و تبدیل آن به انرژی می‌کند. کاتابولیسم در واقع نوعی «خود خوری» محسوب می‌شود که با تولید اوره و اسیدهای آمینه (به عنوان مواد فرعی) منجر به افزایش اسیدیته خون می‌شود. نتیجه? اسیدی شدن خون ضعف، خستگی شدید، کج‌خلقی، افسردگی، کاهش میل جنسی و احساس کسالت است. به عقیده وی، روزه آب علاوه بر سمی کردن خون با مواد اسیدی، مانع از دفع کامل آنها از بدن نیز می‌شود. روزه آب باعث از دست رفتن سریع آب، پتاسیم و سدیم می‌شود. کاهش آب بدن منجر به کاهش حجم خون و در نتیجه کاهش فشار خون خواهد شد که به سرگیجه، احساس ضعف و یا غش منتهی می‌شود. کمبود شدید پتاسیم منجر به بهم خوردن ریتم ضربان قلبی می‌شود. این افت تپش قلب حتی ممکن است در مواردی به مرگ بینجامد. کسانی که روزه آب می‌گیرند ممکن است همچنین به کم‌خونی، ضعف ایمنی بدن، آسیب‌های کلیوی یا کبدی مبتلا گردند. همچنین آسیب‌های معده-روده‌ای یا نارسایی‌های گوارشی می‌تواند تا چند هفته یا چند ماه ادامه داشته باشد. روزه خصوصاً برای کودکان خطرناک است. [25] پروفسور دکتر ویلیام جارویس استاد بازنشته دانشکده پزشکی لوما لیندا(امریکا) ، متخصص سلامت عمومی معتقد است که «روزه آب» -که در آن فرد فقط مجاز به نوشیدن، آب، آب مقطر، یا آب میوه است- می تواند بسلامت آسیب برساند.روزه منجر به از دست دادن سریع آب ، سدیم و پتاسیم است. این کار سبب کاهش حجم خون می شود همچنین کم خونی، کاهش ایمنی بدن، پوکی استخوان ، صدمه به کلیه ، یا آسیب کبدی از عوارض دیگر روزه است.[1]-[2]

 

روزه در آیین زرتشت

در آیین زرتشت روزه گرفتن و نخوردن آب و غذا بخاطر اینکه باعث سستی بدن و عدم فعالیت مفید و کار روزانه می‌شود ناپسند می‌باشد. چون این موارد در آیین زرتشت نکوهیده شده و بی کاری و تن پروری بشدت نهی شده‌است و در وندیداد، فرگرد سوم فقره 33 [26] نوشته شده: ‹‹ … آن کس که سیر غذا می‌خورد، توانایی می‌یابد که نیایش بکند، کشاورزی کند و فرزندان به وجود آورد. جاندار از خوردن زنده می‌ماند و از نخوردن می‌میرد. ›› امابرای افراط نکردن در خوردن گوشت حیوانات روزهای دوم و دوازدهم و چهاردهم و بیست و یکم هر ماه زرتشتیان از خوردن گوشت پرهیز می‌کنند این چهار روز متعلق به چهار امشاسپند وهمن، ماه و گوش و رام که ازنگهبانان چهارپایان هستند می‌باشد.

روزه‌داری یهودیان و مسیحیان

روزه‌داری در عهد عتیق

روزه گرفتن از عبادات یهودیان بوده‌است که چندین بار در تنخ یهودی یا عهد عتیق به آن اشاره شده‌است. موسی پیش از دریافت الواح عهد از یهوه، چهل شبانه‌روز در کوه سینا روزه گرفت و از خوردن و آشامیدن پرهیز کرد.[27] داوود در هنگام بیماری پسرش از بت‌شابع زن اوریا، روزه گرفت.[28] یهوشافط پس از پیروزی یهودیه بر موآبی‌ها و عمونیان چهل روز روزه گرفت.[29] یوئیل[30] و یونس[31] نیز برای دور کردن خشم خدا به مردم دستور به روزه گرفتن دادند. مردخای و استر نیز از دیگر از شخصیت‌های عهد عتیق هستند که پس از فرمان هامان وزیر اخشورش برای قتل عام یهودیان چندین شبانه‌روز روزه گرفتند.[32]

یهودیان همچنین در روز تیشا بآو یا «نهمین روز از ماه عبری آو» که روزی است که معبد اورشلیم دو بار و در سالهای 586 قبل از میلاد و 70 میلادی، تخریب شد، به روزه داری می‌پردازند. این روز «شوم‌ترین روز تاریخ یهود» شناخته می‌شود.

روزه‌داری در عهد جدید

بر اساس عهد جدید، فریسیان و پیروان یحیی روزه می‌گرفتند اما شاگردان عیسی روزه نمی‌گرفتند. در انجیل متی آمده‌است:

15 و شاگردان یحیی نزد وی آمده، او را گفتند که چون است که ما و فریسیان روزه می‌داریم و شاگردان تو روزه نمی‌گیرند.
16 عیسی ایشان را گفت که آیا تواند شد که پسران در عروسی غمگین گردند تا آن‌که داماد با ایشان است، لیکن آن روزی که داماد از ایشان گرفته شود آن‌گاه صائم خواهند گردید.
17 هیچ‌کس بر پیراهن کهنه پارچه کرباس نو وصله نمی‌گذارد زیرا که آن‌چه به وصله می‌گذارد، دریدگی پیراهن را زشت‌تر می‌کند.
18 یا شراب تازه را در مشک‌های کهنه می‌ریزند والا آن مشک‌ها دریده و باده ریخته شود و مشک‌ها نباشند بلکه شراب تازه را در مشک‌های نو می‌ریزند تا هر دو بمانند.

انجیل متی، باب نهم، آیات 15 تا 18 با این حال عیسی در بیابان، چهل شبانه‌روز روزه گرفت[33] و یحیی تعمیددهنده مکرر روزه می‌گرفت.[34] متی از عیسی نقل کرده‌است که دیو جز به دعا و روزه از جسم انسان بیرون نمی‌رود.[35] اما عیسی روزه ریاکاران را تقبیح می‌کرده‌است.

17 و چون روزه می‌گیرید چون ریاکاران کشیده‌رو نباشید که چهره خویش را درهم می‌کشند تا در نظر مردم روزه‌دار نمایند، به درستی به شما می‌گویم که ایشان اجر خود را گرفته‌اند.
18 لیکن تو هرگاه روزه می‌گیری، سر خود را چرب کن و روی خویش را بشوی
19 تا در نظر مردم روزه‌دار ننمایی بلکه در نظر پدر خود که پدر تو نهان را می‌داند و آشکارا تو را جزا خواهد داد.

انجیل متی، باب هفتم، آیات 17 تا 19

روزه‌داری در دین مانوی

مانویان دو نوع روزه داشتند که یکی از آنها دوروز کامل و دیگری از صبح تا غروب بود. و بر اساس شواهد نجومی زمانش تعیین می‌گشت. آنها عیدی نیز داشتند که در روز پایانی ماه روزه برگزار می‌شد. در آن تصویر مانی را در دست گرفته و به گناهان خود اعتراف می‌کرند، یک تخت یا کرسی برای مانی خالی می‌گذاشتند. آنان این عید را "بما" می‌نامیدند.[36]

روزه‌داری در اسلام

نوشتار اصلی: روزه (اسلام)

«روزه» در اسلام عبادتی است که انسان برای انجام فرمان خدا از اذان صبح تا اذان مغرب تمام روزهای ماه رمضان از چیزهایی که روزه را باطل می‌کند خودداری نماید. در این دین مسافرین (با شرایطی خاص) از گرفتن روزه معاف هستند.[37]

روزداری در آئین بهائی

نوشتار اصلی: روزه بهائی

در تقویم بهائی هر سال شامل 19 ماه 19 روز است. آخرین ماه از این سال، شهرالعلاء است که بهائیان در این ماه از طلوع تا غروب خورشید از خوردن و آشامیدن پرهیز کرده و روزه می‌گیرند. در این دین مسافرین (با شرایطی خاص) از گرفتن روزه معاف هستند.[38]

کاربرد پزشکی

اغلب غذا نخوردن نسبت به جراحی یا دیگر اعمالی که نیازمند بی حسی هستند، به دلیل ریسک استنشاق ریوی محتوای معدی پس از القای بی حسی (یعنی استفراغ کردن و استنشاق استفراغ، که ذات الریه استشاقی خطرناکی را موجب می‌شود) ترجیح داده می‌شود.[39][40][41] علاوه بر آن، آزمایشهای مشخص پزشکی، مانند آزمایش کلسترول یا اندازه گیری مشخص گلوکز خون نیازمند چندین ساعت نخوردن است تا یک پایه‌ای استقرار یابد. در مورد کلسترول، اجتناب از نخوردن برای 12 ساعت تمام، بیش اندازه گیری تری گلیسیرید را تضمین می‌کند.[42]


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 

ابزار هدایت به بالای صفحه