سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
دوشنبه 93 مرداد 27 , ساعت 9:2 عصر


آیا می‌دانید, دانستنیهای عجیب, دانستنیهای جالب

دانستنیهای عجیب اما واقعی !!!

آیا می‌دانید زنبور از بوی عرق بدش می‌آید و به کسی که بدنش بو دهد یا عطرزده باشد حمله می‌کند؟

آیا می‌دانید شیرینی تنها مزه‌ای است که جنین در رحم مادر هم می‌فهمد؟

آیا می‌دانید    زنبور عسل 5 چشم دارد که 2 تا اصلی در بغل سر و 3 تا بر روی سر قرار دارد؟

آیا می‌دانید 20 درصد آب شیرین جهان میان آمریکا و کانادا قرار دارد؟

آیا می‌دانید بهترین شکارچی در خشکی خرس قطبی است؟

آیا می‌دانید خرس قطبی هنگامی که روی دو پا می‌ایستد حدود 3 متر است؟

آیا می‌دانید در بین انواع خرس، خرس پاندا بزرگ‌ترین جمجمه را دارد؟

آیا می‌دانید خرس با تمام سنگینی خود می‌تواند با سرعت 50 کیلومتر در ساعت بدود؟

آیا می‌دانید حس بویایی خرس تقریباً 100 برابر قوی‌تر از انسان است؟

آیا می‌دانید کوه‌های آلپ در سال حدود یک سانتیمتر بلند می‌شوند؟

آیا می‌دانید بیماری قند اولین عامل کوری در مردم جهان است؟

آیا می‌دانید گرده گل هرگز فاسد نمی‌شود؟

آیا می‌دانید دانشمندان دریافته‌اند که مورچه همچون انسان صبح‌ها خمیازه می‌کشد؟

منبع:تکناز


دوشنبه 93 مرداد 27 , ساعت 9:1 عصر


بدن انسان,آیا می دانید,اطلاعات عمومی

6 واقعیت عجیب بدن انسان

آیا می دانید که .... شما توانائی بو کردن ترس را دارید.
انسان توانایی احساس ترس دیگری را تنها با بو نمودن آن شخص دارد. آزمایش نشان داده است که هنگام ترس مواد شیمیائی که از زیر بغل دستهای انسان خارج میشود با وضعیت عادی تفاوت دارد. ترس شما را بوی بدن شما لو می دهد. دانشمندان با وصل نمدن حسگرها زیر بازوها و گرفتن نمونه عرق حاصل شده از دویدن بروی ترد میل و بانجی جامپینگ آنها را به آزمایش شوندگان امتحان نمودند. قسمتی از مغز آزمایش شوندگان که در برابر ترس واکنش نشان می دهد نسبت به بوی عرق بانجی جامپینگ مثبت بود.

 

آیا می دانید که .... وضعیت قلب شما ارتباط مستقیم با لاله گوش شما دارد.
چین مورب بروی لاله گوش میتواند نشان وضعیت سلامتی قلب شما باشد. باوجودیکه دانشمندان هنوزدر حال مطالعه این ارتباط هستند اما اولین مطالعه د ر این زمینه در سال 1992 نشان داد که بیماران با چین مورب در لاله گوش در معرض ابتلا به بیماری گرفتگی عروق می باشند. در حقیقت این مطالعه با درستی 94% نشان می داد که دقیقا کدام بیماران بیمارستان تحت مطالعه گرفتار چنین بیماری هستند. این ارتباط عجیب بین لاله گوش و قلب به پزشکان کمک می نماید تا بیماران در معرض خطر را شناسائی نمایند. تحقیقات جدید همچنین ارتباط بین لاله گوش با سکته قلبی منجر به مرگ را در میان مردان تائید می نماید.


آیا می دانید که .... خمیازه کشیدن مسری است اما بیشتر در زمستانها
حتی دیدن عکس کسانی که در حال خمیازه کشیدن هستند نیز مسری است. در تحقیقاتی که در سال 2011 انجام گردید نشان داد که از جمع 80 نفری دانشجویان آزمایش شده در تابستان تنها 24% از دانشجویان با دیدن عکس خمیازه کشیده اند و از بین همین گروه در زمستان این درصد به 45 رسیده است. اما خمیازه بر اساس نظر دانشمندان باعث خنک شدن مغز می شود بنابراین دمای فضای بیرون تاثیر زیادی بروی خمیازه کشیدن یا نکشیدن دارد. درحقیقت کشیدن خمیازه باعث خنک شدن مغز و بهبود عملکرد مغز در موقع نیازمی گردد.


آیا می دانید که ....  بزرگترین اندام بدن به اندازه 6 زمین تنیس است ، اما به قطر تنها یک سلول!
اندوتلیوم، قسمت نازک درونی رگهای خونی بدن است که در کل 100000 کیلومتر رگهای خونی انسان وجود دارد. سطح اندوتلیوم اگر بیرون آورده شدو و مسطح گردد میتواند 6 زمین تنیس را پوشش دهد. این غشا نازک در حقیقت مغز رگهای خونی است و با فعالیت هوشمندانه تشخیص می دهد که چه موادی میتواند از درون خون وارد دیواره رگها شود. اندوتلیوم در حقیقت کار تنظیم فشار خون، مبارزه با بیماریها و کنترل غلظت خون در بدن را بعهده دارد.


 شنیدن کلمات و دیدن رنگها
برا ی بسیاری از ما دیدن، بوئیدن و شنیدن حسهای کاملا مجزایی هستند، ولی برای برخی با شرایط استثنائی که سینتزیا خوانده میشود اینگونه نیست. این افراد نسبت به کلمات احساس چشائی دارند و برخی وقتی رنگهایی را می بینند صدا هایی مخصوص آن رنگ را می شنوند. میزان دقیق کلماتی که باعث تحریک حس چشائی میشوند در افراد مختلف دچار سینتزیا متفاوت است، اما یک خانم که دچار این مساله میباشد نسبت به 100% کلماتی که میشنود حس چشائی اش تحریک می گردد.


آیا می دانید که ....  بوی حاصله از اشک شما تمایل جنسی همسرتان را کاهش می دهد!
یک آزمایش نشان میدهد که اشک حاوی مواد شیمیایی است که قابل احساس شدن توسط دیگران است. مردانی که اشک خانها را می بینند یا عکس یک خانم گریان را می بینند میزان تستسترون بدنش کاهش می یابد، همچنین قسمتی از مغز که مسئول فعالیتهای جنسی است میزان فعالیتش به مقدار زیادی کاهش می یابد.
منبع: ladieez.com


دوشنبه 93 مرداد 27 , ساعت 8:59 عصر

 

فواید خاکشیر, خواص داروئی خاکشیر


شاید کمتر کسی درباره خاصیت شفابخش خاکشیر در درمان و تسکین التهاب مجاری ادراری و کلیه شنیده باشد. اما در بسیاری از متون طب سنتی به این موضوع اشاره شده است که استفاده از خاکشیر هنگام بروز التهاب‌های مجاری ادراری و کلیه بسیار موثر است، به ویژه زمانی که فردی مبتلا به بیماری سنگ کلیه است.


همه ما از مادربزرگ‌ها یا قدیمی‌های فامیل درباره خواص صفرابر و ضدعطش خاکشیر (که عموم مردم آن را به نام خاکشیر می‌شناسند) مطالبی را شنیده‌ایم و نسخه‌های خانگی و کاربردی را می‌شناسیم اما تعداد کمی از ما با دیگر خاصیت‌های این دانه‌های ریز و خوش‌تراش سرخ‌رنگ آشنایی داریم. دانه‌هایی که نه‌تنها برای درمان برخی بیماری‌ها کاربرد دارند بلکه می‌توانند کیفیت زندگی ما را از این رو به آن رو کنند.

درمان فشار خون روی پای شما
یکی دیگر از خواص معجزه‌آسای دانه‌های خاکشیر، کنترل و تسکین فشارخون است. اگر به فشارخون مبتلا هستید و در حال حاضر داروهای کنترل‌کننده فشارخون مصرف می‌کنید، می‌توانید از این شیوه برای اثربخشی بیشتر استفاده کنید. برای این منظور کافی است یک لیوان خاکشیر را به‌خوبی بکوبید و آن را به‌صورت پودری نرم درآورید، سپس در ظرفی ریخته و به مرور به آن آب اضافه کنید تا خمیری یک دست به دست آید. می‌توانید در هفته یک‌بار این مرهم را روی پاهایتان بمالید و شب تا صبح با آن بخوابید. این مرهم به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید فشارخون خود را کنترل کنید.

شربت خوشمز ضد بدبویی
اگر شما هم در گروه افرادی هستید که به‌دلیل افزایش خلط بلغم در بدن به بدبویی دهان مبتلا شده‌اید و نمی‌توانید به‌سادگی از شر این موضوع خلاص شوید، برای شما پیشنهاد جالبی داریم؛ از شربت ترنجبین و خاکشیر برای برطرف کردن بدبویی دهانتان استفاده کنید. تنها کافی است هر روز عصر یک لیوان از شربت ترنجبین و خاکشیر را بنوشید. ترنجبین را به مدت 5 تا 6 ساعت درون آب خیس کنید و پس از صاف کردن آن را با یک تا 2 قاشق خاکشیر مخلوط کنید. نوشیدن این شربت به شما کمک می‌کند تا با دفع اخلاط ناسالم و بلغم اضافه به مرور احساس بهتری پیدا کنید و با اصلاح مزاج از شر بدبویی دهانتان راحت شوید.

اگر پوستی باز و موی بدون شوره می‌خواهید …
برای از بین بردن لک‌های پوست به ویژه صورت یکی از بهترین روش‌ها، نوشیدن خاکشیر و ترنجبین است. افرادی که از این ترکیب به‌صورت روزانه و مستمر به مدت 3 هفته استفاده کنند بعد از مدتی با روشنی پوست و از بین رفتن کک‌های صورت و پوست‌شان روبه‌رو می‌شوند. برای تهیه این ترکیب لازم است ترنجبین را 5 ساعت در آب خیس کنید و  پس از این مدت آن را صاف کرده و به آن 2 قاشق خاکشیر پاک کرده اضافه کنید و میل کنید. با نوشیدن این شربت گیاهی به مرور شاهد روشنی پوست و از بین رفتن لک‌ها خواهید بود؛ ضمن اینکه نوشیدن خاکشیر 2 تا 3 لیوان در روز به افرادی که به شوره‌ و خارش سر مبتلا هستند توصیه شده است. نوشیدن خاکشیر به این افراد کمک می‌کند تا با اصلاح مزاج برای همیشه با شوره و خارش پوست سرشان خداحافظی کنند.

برای حل یک مشکل
یکی  دیگر از خواص معجزه‌آسای خاکشیر درمان یبوست‌های ناشی از غلبه سودا در بدن و یبوست‌‌های ناشی از اضطراب و تنش‌های عصبی است. یکی از مهمترین علائم این نوع یبوست تکه‌تکه خارج شدن مدفوع از بدن است. حتی گاهی مقداری از مدفوع در روده‌ باقی می‌ماند و بدن قادر نیست روده‌ها را به‌درستی تخلیه کند و این مسئله به مرور زمان موجب بروز مشکلاتی برای سلامت فرد می‌شود، چرا که باقی ماندن مدفوع در روده‌ها موجب جذب مواد سمی و ناسالم از طریق جداره روده می‌شود. برای درمان این نوع یبوست و همین‌طور درمان یبوست و کم‌آبی ناشی از کهولت سن نسخه‌ای گیاهی و بسیار ساده وجود دارد. به گفته درمانگران مصرف  یک قاشق غذاخوری خاکشیر کوبیده شده به همراه قندآب می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود سوءمزاج و درمان یبوست داشته باشد.

بخور ضد سرخک
همه ما به‌خوبی می‌دانیم که با گرم‌شدن هوا فصل بیماری‌هایی مانند آبله‌مرغان و سرخک از راه می‌رسد. چه بخواهیم چه نخواهیم کودک خردسال ما نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارد و دیر یا زود با بدنی مملو از دانه‌های ریز و قرمزرنگ آبله مرغان مقابل چشمتان ظاهر می‌شود. چاره‌ای نیست تنها راه‌حل این است که برای آسایش هر چه بیشتر او دست به‌کار شوید و چه چیز بهتر از نسخه‌های گیاهی و طبیعی. نوشاندن شربت خاکشیر کم‌شیرین به کودک مبتلا به آبله‌مرغان و سرخجه یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش حرارت درونی و خارش برون‌ریزی‌های پوستی است، بنابراین در روز 3 تا 4 لیوان خاکشیر برایش تهیه کنید و درصورتی که می‌توانید بدن کودک‌تان را با کمک دانه‌های سرخ‌رنگ خاکشیر بخور دهید. برای این کار می‌توانید از یک منقل کوچک یا اسفند دودکن استفاده کنید. به این ترتیب خاکشیر را روی حرارت قرار دهید و با دودی که از آن به‌دست می‌آید بدن کودک را بخور دهید. این کار به کاهش سوزش، خارش و التهاب بیماری کمک می‌کند.


از رایج‌ترین اختلال فصل گرم می‌ترسید؟
ابتلا به اسهال در فصل تابستان یکی از شایع‌ترین اختلالاتی است که در گروه سنی کودکان بسیار شایع است. درمانگران طب سنتی ایران برای درمان این مشکل دارویی را تجویز می‌کنند که در تمامی خانه‌ها امکان تهیه و مصرف آن وجود دارد. برای تهیه این دارو کافی است خاکشیر را بو داده و آن را با آب و عسل مخلوط کنید و به بیمار بدهید. این ترکیب را متناسب با سن بیمار و هردو ساعت یک بار برای او تجویز می‌کنند. این مخلوط از یک قاشق غذاخوری تا یک سوم استکان  برای خردسالان تجویز شده است.

ناشتا بخورید، چاق می‌شوید
اگر تصمیم دارید وزن خود را افزایش دهید و برای این کار دست به دامن انواع و اقسام مکمل‌های غذایی و دارویی شدید به توصیه ما عمل کنید. هر روز صبح ناشتا پیش از آنکه سراغ صبحانه بروید از شربت خاکشیر و شیر میل کنید. به این ترتیب می‌توانید با نوشیدن این خاکشیر صبح ناشتا به درمان لاغری و افزایش وزن خود به مرور زمان کمک کنید. به اعتقاد درمانگران درصورتی که شیر تازه و طبیعی باشد میزان تاثیرگذاری این نسخه بیشتر می‌شود، بنابراین افرادی که به شیر طبیعی دسترسی دارند بهتر است از شیر طبیعی و روستایی استفاده کنند و البته توجه داشته باشند که از سلامت شیر و پاکیزه بودن آن مطمئن شوند.

اگر التهاب مجاری ادراری دارید
شاید کمتر کسی درباره خاصیت شفابخش خاکشیر در درمان و تسکین التهاب مجاری ادراری و کلیه شنیده باشد. اما در بسیاری از متون طب سنتی به این موضوع اشاره شده است که استفاده از خاکشیر هنگام بروز التهاب‌های مجاری ادراری و کلیه بسیار موثر است، به ویژه زمانی که فردی مبتلا به بیماری سنگ کلیه است و وجود سنگ در کلیه وی موجب بروز التهاباتی در موضع کلیه یا مجاری ادرار وی شده است. در این حالت نوشیدن روزانه 4 تا 5 لیوان خاکشیر که با شیرینی طبیعی مثل سکنجبین شیرین شده باشد بسیار مفید دانسته شده است.


دوشنبه 93 مرداد 27 , ساعت 8:57 عصر

 

سیب زمینی ترشی,خواص درمانی سیب‌ زمینی ترشی

 

سیب زمینی ترشی همان سیب‌زمینی‌های کوچک کج‌ و کوله‌ای هست که در بازار میوه و تره‌بار به چشم می‌خورد. این سیب‌زمینی‌ها که مدت‌هاست راه خود را به آشپزخانه‌ها باز کرده است، استفاده دارویی زیادی دارد.

 

سیب زمینی ترشی گیاهی است از خانواده مرکبات که گل‌هایی شبیه به گل‌های آفتابگردان دارد. البته گل‌های این گیاه کوچک‌تر از آفتابگردان بوده و غده آن قابل مصرف است. این گیاه 50 سانتی‌متر تا 2. 50 و با سرعت بالا رشد می‌کند. این گیاه آفتاب را بسیار دوست دارد و در خاک ضعیف نیز رشد می‌کند. مقاومت این گیاه در برابر سرما زیاد است و به دلیل ریزوم‌هایی که دارد سریع رشد می‌کند که ارتفاع آن گاهی به 4 متر نیز می‌رسد. رنگ این سیب‌زمینی‌ها از زرد تا قرمز متغیر است.

 

اصلی ترین ترکیب موجود در این ماده غذایی مانند سیب‌زمینی‌های معمولی نشاسته نیست بلکه کربوهیدراتی به نام «اینولین» است که برعکس نشاسته تاثیری در روی قند خون بیماران دیابتی ندارد. در این مطلب می‌خواهیم بیشتر در مورد خواص این ماده غذایی صحبت کنیم. لطفاً با ما باشید.

ارزش غذایی سیب‌زمینی ترشی
سیب زمینی ترشی خام حاوی ویتامین‌های زیادی به خصوص ویتامین‌های A، C و 3B و عناصر دیگر می‌باشد. این ماده غذایی همچنین حاوی پتاسیم، آهن، تیامین، نیاسین، فسفر، مس، منیزیم، اسیدفولیک و اسید پانتوتنیک (ویتامین B5) است. اینولین موجود در سیب‌زمینی ترشی به فروکتوز تبدیل می‌شود و برای همین می‌تواند در افراد حساس باعث نفخ و باد شود. به عقیده متخصصان تغذیه، سیب‌زمینی ترشی انرژی‌زا بوده و خواص ضدعفونی‌کنندگی دارد. این ماده غذایی همچنین می‌تواند باعث افزایش شیر خانم‌های شیرده شود. باید بدانید که میزان انرژی موجود در 100 گرم سیب‌زمینی ترشی حدود 76 کالری است.

سیب‌زمینی ترشی در آشپزخانه
بخش خوردنی سیب‌زمینی ترشی همان غده آن است که می‌شود به صورت خام یا پخته خورده شود. این غده‌ها با یک ریتم منظم در طول زمستان رشد می‌کنند. طعم این ماده غذایی در حالت پخته‌شده دلچسب است و می‌توان از آن مانند خود سیب‌زمینی در تهیه انواع غذاها استفاده کرد.

 

سیب‌زمینی ترشی سرشار از اینولین است. بدن ما نمی‌تواند این ماده را هضم کند و برای همین هم سیب‌زمینی ترشی خاصیت سیرکنندگی بسیار بالایی دارد. مزیت دیگر سیب‌زمینی ترشی اندک بودن میزان کالری آن است.

 

توجه داشته باشید که برخی افراد نسبت به اینولین حساسیت دارند و نمی‌توانند این ترکیب را تحمل کنند. به خاطر اینکه این ماده در روده‌ها تخمیر شده و باعث بروز دل درد و ناراحتی‌های روده می‌شود.

 

سیب‌زمینی ترشی به اندازه کافی بزرگ است اما خیلی زود رطوبت خود را از دست داده و به سادگی چروکیده می‌شود. برای همین بهتر است بعد از چیده شدن مصرف شوند. اینولین موجود در سیب‌زمینی ترشی به فروکتوز تبدیل می‌شود. فروکتوز یکی از آن ترکیبات قندی است که برای دیابتی‌ها مفید و قابل استفاده است.

خواص درمانی سیب زمینی ترشی
همیشه یادتان باشد زمانی که می‌خواهید از یک ماده غذایی یا گیاهی به عنوان یک ماده درمانی استفاده کنید حتماً قبل از استفاده با پزشک یا عطار مشورت کنید. به خاطر اینکه گیاهان حاوی ترکیبات فعالی هستند که امکان دارد روی درمان شما و داروهایی که میل می‌کنید تاثیر بگذارند. پس اگر مشکل خاصی دارید و یا در مصرف یک گیاه یا ماده غذایی شک دارید حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

 

سیب‌زمینی ترشی حاوی خواص زیادی از جمله خواص ملینی و تقویت‌کنندگی است. این ماده غذایی دیورتیک است یعنی ادرارآور و همچنین اشتهاآور است. این ماده غذایی یکی از درمان‌های طبیعی و معروف دیابت و روماتیسم است و فشارخون را پایین می‌آورد. از سیب‌زمینی ترشی برای رفع سرفه و سینه درد نیز استفاده می‌شود. زود هضم بودن این غده مفید برای بهبود زخم معده و روده می‌باشد.

 

پرورش سیب زمینی ترشی
پرورش سیب زمینی ترشیاین گیاه از نظر قسمت گوشتی زیر زمینی آن که همان سیب زمینی تُرشی نامیده می شود گیاهیست دائمی ، لکن از نظر شاخ و برگ ، گیاهیست یک ساله و هرساله شاخ و برگ آن خشک می شود .


بوته های این گیاه حدود 100 تا 150 سانتیمتر رشد می کند .
برگ های سیب زمینی ترشی ، بیضی شکل و دارای کرک های خشنی می باشند .
گل این گیاه زرد رنگ و از گل آفتاب گردان خیلی کوچکتر است .


قسمت های گوشتی زیر زمینی که سیب زمینی ترشی نامیده می شوند، دارای شکل نامنظم بوده و رنگ آن قهوه ای مایل به قرمز است و محصول آن در پائیز بدست می آید .
سیب زمینی ترشی ، همانگونه که از نام آن مشخص می شود بیشتر برای تهیه تُرشی مخصوص که به همین نام خوانده می شود استفاده می گردد و گاهی هم به صورت پخته مصرف می شود .


? روش کاشت :
کشت سیب زمینی ترشی ، بسیار ساده است و کافیست که تکه هائی از قسمت گوشتی زیرزمینی این گیاه را به فواصل 30 تا 50 سانتیمتر از یکدیگر زیر خاک نمایند تا آنها به راحتی سبز شوند و محصول خوب بدهند .


چون در زمان برداشت تعدادی از سیب زمینی های کوچک در خاک باقی می ماننند ، در فصل بعد خود به خود سبز شده و تولید محصول می کنند . به ترتیبی که سال های متمادی محصول خواهند داد .


و در واقع زمینی را که سیب زمینی ترشی ، در آن کاشته شده است ، نمی توان از این گیاه ریشه کن نمود . و انجام آن بسیار مشکل خواهد بود .


دوشنبه 93 مرداد 27 , ساعت 8:55 عصر

خواص شیره خرما , خواص ارده و شیره
بهترین نوع مصرف شیره که برای همه‌ی مزاج‌ها مناسب می‌باشد، این است که شیره را با سرکه بجوشانید و محصول نهایی را که «سرکه شیره» نام دارد با کاهو بخورید و نهایت لذت را از خوردن این معجون ببرید.

شیره خرما

شیره‌ها جزو مواد غذایی انرژی زا بوده و برای مواقعی که بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد، بهترین غذا محسوب می‌گردند. از جمله این شیره‌ها، شیره خرما می‌باشد.

شیره‌ی خرما همان خواص خرما را دارد. حاوی فسفر و آهن است که مصرف آن در وعده‌ی صبحانه باعث فعال شدن سلول‌های عصبی و در ضمن مانع ایجاد کم خونی در افراد می‌شود. شیره خرما، تسکین دهنده‌ی دردهای رماتیسمی و امراض شریانی و وریدی هستند.

در بسیاری از استان‌های کشورمان، از شیره خرما به جای شکر در پختن حلوا استفاده می‌کنند. همچنین خوردن «شیر برنج با شیره»، «برف با شیره»، «شیر با شیره» و «ارده با شیره» در زمستان از عادات غذایی مرسوم مردمان بسیاری از شهرها از جمله همدان، تبریز، اراک، اردبیل و... است. در این مقاله ویژگی‌ها و خواص غذایی شیره خرما به طور اختصار بیان می‌شود.

 
روش تهیه شیره خرما:

شیره‌ی خرما به دو روش صنعتی و سنتی تهیه می‌شود:

در روش صنعتی به کمک آب و اعمال حرارت، مواد جامد محلول در آب میوه‌ی کاملاً رسیده ارقام مختلف نخل خرما به نام علمی Phoenix dactylifera از خانواده Palmacea به دست می‌آید. شیره خرمای صنعتی در زمره صنایع تبدیلی خرما به شمار می‌رود.

شیره خرما همچنین به صورت سنتی از میوه خرما استحصال می‌گردد که از روی هم انباشتن خرما در محل‌های خاص نگهداری خرما حاصل شده و پس از تصفیه‌ی جزئی، بسته بندی می‌گردد.

شیره‌ی خرما همان خواص خرما را دارد. حاوی فسفر و آهن است که مصرف آن در وعده‌ی صبحانه باعث فعال شدن سلول‌های عصبی و در ضمن مانع ایجاد کم خونی در افراد می‌شود .

برای تولید شیره خرما به روش سنتی، سه شیوه وجود دارد:

1- شیوه جوشاندن (روش گرم): در این شیوه تولید، خرما در دیگ‌های سر باز قرار داده شده و به اندازه وزن میوه به آن آب اضافه می‌شود. مخلوط آب و خرما حرارت داده می‌شوند تا شیره در آب حل گردد . حرارت را تا حدی که شیره به غلظت مورد نظر برسد ادامه می‌دهند و در نهایت با قطع حرارت مخلوط را صاف نموده و شیره را در ظرف‌های پلاستیکی یا حلب‌های فلزی پر کرده و تفاله باقی مانده را نیز به مصرف دام می‌رسانند.

2- تهیه شیره در حوضچه‌های سیمانی (روش سرد): خرما را در حوضچه‌هایی که 1 الی 5/1 متر از سطح زمین بلندتر است و مخصوص عملیات شیره گیری ساخته می‌شود، می‌ریزند. خرماها در اثر نیروی وزن به هم فشار می‌آورند و شیره از سوراخی که در ته حوضچه تعبیه شده است خارج و جمع آوری می‌شود . این نوع شیره طبیعی بوده و به آن شیره خرمای طبیعی می‌گویند. حوضچه‌های سیمانی را نیز در زبان محلی مدبسه می‌نامند.

3 - تولید شیره خرما به طریقه حصیر: در برخی نواحی جنوب کشور مانند میناب، به جای حوضچه‌های سیمانی، خرما را در محفظه‌ای که از برگ خرما به صورت سبد حصیری درست شده است می‌ریزند و در اثر فشار خرماها بر روی همدیگر شیره آن از منافذ حصیر خارج می‌شود.

شیره تولیدی به روش سنتی دارای معایبی است که عبارتند از:

- عدم رعایت اصول بهداشتی در تولید و بسته بندی

- نامناسب و تیره رنگ بودن محصول تولیدی

- پایین بودن راندمان تولید

- پایین بودن غلظت شیره خرما

- مناسب نبودن طعم شیره به علت وجود املاح معدنی ناخواسته در آن

- پایین بودن درصد قند شیره به علت تجزیه قندهای محتوی خرما در حین حرارت دادن شیره

 خواص شیره خرما , خواص ارده و شیره
تعاریف:

بریکس: عبارت است از مقدار ماده خشک موجود در صد گرم محلول.

شیره خرما: عبارت است از مایع غلیظ دارای بریکس حداقل 67 درصد که در نتیجه استخراج کلیه مواد محلول موجود در خرما از طریق عملیات مختلف به دست می‌آید.

شیره خرما
خواص غذایی:

بهترین نوع مصرف شیره که برای همه‌ی مزاج‌ها مناسب می‌باشد، این است که شیره را با سرکه بجوشانید و محصول نهایی را که «سرکه شیره» نام دارد با کاهو بخورید و نهایت لذت را از خوردن این معجون ببرید. سرکه شیره هم خاصیت سرکه (طبیعت سرد) و هم طبیعت شیره (طبیعت گرم) را دارد. شیره خرما تسکین دهنده‌ی دردهای روماتیسمی و امراض شریانی وریدی است.

اسیدیته:

اسیدیته‌ی شیره‌ی خرما در حدود مجاز 3/1 - 5/0 درصد اسیدیته بر حسب اسید استیک می‌باشد.

رنگ:

رنگ شیره خرما باید شفاف بوده و تحت شرایط طبیعی و سالم به دست آمده باشد.

PH:

میزان PH شیره‌ی خرما باید در حدود مجاز 3/4 - 5/3 باشد.

مواد جامد محلول در آب:

میزان مواد جامد محلول در آب (بریکس) در شیره خرما باید در حدود مجاز 73-67  درصد باشد.

خاکستر:

میزان خاکستر در شیره خرما باید حداکثر 5/1 درصد باشد.

قند:

قندهای احیا کننده:

میزان قندهای احیا کننده موجود در شیره خرما باید حداقل 58 درصد باشد.

قند غیر احیا:

میزان قند غیر احیا بر حسب ساکاروز موجود در شیره خرما باید حداکثر 4‌درصد بوده و نسبت فروکتوز به گلوکز در فرآورده باید حداقل 7/0 باشد.

طعم و بو:

شیره خرما باید طعم و بوی طبیعی داشته باشد و عاری از هر گونه طعم و بوی حاصل از سوختگی، تخمیر، ترشیدگی و کپک‌زدگی باشد.

مواد خارجی:

فرآورده باید فاقد بقایای گیاهی مانند برگ، ساقه، پوست میوه و همچنین فاقد هرگونه آفت زنده و مرده و یا آثار بقایای آن‌ها مانند تخم، لارو، شفیره و ذرات شن و خاک باشد.

آلاینده‌های فلزی:

آلاینده‌های فلزی در فرآورده نباید از حد تعیین شده در حد استاندارد، تجاوز نمایند.

مواد نگه‌دارنده:

استفاده از هر نوع مواد افزودنی به استثنای اسید سیتریک در شیره خرما غیرمجاز می‌باشد.

مقاومت در برابر شکرک زدگی:

شیره خرما در دمای 4 درجه سانتی‌گراد در مقابل شکرک زدگی باید حداقل 48 ساعت مقاومت نماید.

نشانه گذاری:

بر روی برچسب بسته‌بندی این فرآورده موارد زیر باید به طور خوانا و به زبان فارسی نوشته شده باشند:

نام محصول، نام و نشانی تولید کننده، ذکر مواد متشکله به کار رفته، شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی، شماره سری ساخت، تاریخ تولید و انقضای مصرف، وزن خالص، ساخت جمهوری اسلامی ایران، شرایط نگهداری و میزان بریکس.

بسته بندی:

این فرآورده می‌تواند در شیشه، قوطی و انواع بسته‌بندی‌های مواد خوراکی در ظرف شکل داده شده از مواد پلیمری و ورقه‌های آلومینیومی مطابق استاندارد مربوطه بسته‌بندی شود.

 
موارد احتیاط:

* شیره خرما به دلیل داشتن مواد قندی طبیعی برای بیماران دیابتی ضرر کمتری دارد، ولی مصرف آن به این بیماران توصیه نمی‌شود.

* مصرف مخلوط شیره و ارده که هر دو طبیعت گرم دارند، برای گرم مزاج‌ها موجب غلیظ شدن صفرای‌شان شده و نتیجه آن جوش زدن در صورت و بدن‌شان است که راه درمان آن هم خوردن میوه‌های تازه با طبیعت سرد است.

* و حواس‌تان باشد که این ماده به غیر از انرژی زا بودن، درصد بالایی کالری هم دارد و اگر شما فرد کم تحرکی هستید که روزانه بیش از 20 دقیقه پیاده روی منظم ندارید یا ورزش نمی‌کنید، بدانید که با خوردن این ماده مغذی، حتماً چاقی و عوارض آن انتظارتان را می‌کشد.
بستنی با خرما

 خواص شیره خرما , خواص ارده و شیره 

جایگزینی شیره خرما به جای شکر در بستنی

بر اساس یافته‌های یک پایان‌نامه جایگزینی شیره خرما به جای شکر مشکلات قندی ناشی از مصرف بستنی را برطرف می‌کند.

یافته‌های یک پایان نامه نشان می‌دهد جایگزینی شیره خرما به جای شکر در بستنی نرم از مشکلات ناشی از مصرف ساکارز به ویژه در دیابتی‌ها پیشگیری می‌کند.

مهندس اشرف گوهری اردبیلی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد در پایان نامه خود با عنوان «بررسی تأثیر جایگزینی شکر با شیره خرما بر ویژگی‌های فیزیکوشیمیایی و حسی بستنی نرم» آورده است: در این پژوهش جایگزین کردن شکر با شیره خرما و نسبت 25 درصد،50 درصد و 100 درصد انجام شد و ویژگی‌های مختلف فیزیکی و شیمیایی و حسی مورد مطالعه قرار گرفت.

نتایج در این پژوهش نشان داد که جایگزینی شکر با شیره خرما تأثیر معنی داری بر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی و حسی بستنی دارد.

یافته‌های این پایان نشان می‌دهد: این جایگزینی باعث کاهش نقطه انجماد بستنی شده و تأثیر جایگزینی بر مقاومت به ذوب نیز معنی‌دار بوده است.

مؤلف این پایان نامه که با راهنمایی استاد محمد باقر اردبیلی در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد انجام شده است آورده است: استفاده از خرما و مشتقات قندی آن به عنوان منبع قندی طبیعی با ارزش تغذیه بسیار بالا در انواع محصولات است.

مصرف مخلوط شیره و ارده که هر دو طبیعت گرم دارند، برای گرم مزاج‌ها موجب غلیظ شدن صفرای‌شان شده و نتیجه آن جوش زدن در صورت و بدن‌شان است که راه درمان آن هم خوردن میوه‌های تازه با طبیعت سرد است .

این پایان نامه با تشریح دیگر خواص جایگزینی شکر با شیره خرما افزوده است: چروکیدگی یکی از عیب‌های بستنی است که در اثر عدم ثبات سیستم کف ایجاد می‌شود که با توجه به اینکه ثبات کف تحت تأثیر ویسکوزیته قرار می‌گیرد و با توجه به نتایج حاصل در این پژوهش تأثیر جایگزینی شکر با شیره خرما بر ویسکوزیته، بررسی این موضوع از لحاظ صنعتی جالب است.

نتایج این پایان نامه نشان می‌دهد: با توجه به تأثیر نوع قندها بر ویسکوزیته فاز غیر منجمد در بستنی که کریستالیزاسیون و رشد کریستال‌های یخ طی چرخه ذوب و انجماد هنگام حمل و نقل و نگهداری تحت تأثیر قرار می‌دهد برای شوک حرارتی و کیفیت محصول طی زمان ماندگاری پیشنهاد می‌شود.

همچنین در این پایان نامه به مضرات شکر در بستنی اشاره شده و آمده است: با تمام فوایدی که ساکارز به عنوان یک شیرین کننده طبیعی با ویژگی‌های عملکردی ممتاز دارد و به دلیل ارتباط با برخی مشکلات سلامتی نظیر فشار خون، بیماری‌های قلبی، فساد دندان و چاقی، افزایش سطح گلوکز و انسولین خون به ویژه برای دیابتی‌ها مضر است.

این پایان نامه می‌افزاید: به دلیل مسائل اقتصادی و تکنولوژیک پژوهش‌هایی جهت جایگزینی مناسب شکر با سایر ترکیبات در حال انجام است.

در این پایان نامه درباره تست مقبولیت طعم‌های مختلف بستنی نیز آمده است : استفاده از طعم دهنده‌های مختلف در جهت بهبود و افزایش پذیرش کلی نمونه رد شده صورت گرفته نشان داد که طعم زعفرانی بهترین نمونه از نظر داوران بوده و طعم دارچین کم‌ترین امتیاز را کسب کرد.


<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 

ابزار هدایت به بالای صفحه