سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
سه شنبه 93 شهریور 18 , ساعت 7:22 عصر

 مقاصد گردشگری معرفی شده در این مطلب، از میان شهرهای مختلف دنیا انتخاب شده اند زیرا هزینه سفر به آنها تقریبا پایین است. این شهرها را بر اساس قیمت خطوط هوایی، داشتن هتل های نوساز، پیشرفت فرهنگ شهری، واحد پول و ... به عنوان شهرهای زیبای دنیا که هزینه سفر کمی دارند، انتخاب کرده ایم. برخی از این مکان ها، همچون ایرلند شمالی به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری منحصر به فرد و جدید بیشتر برای ما جالب بودند. برخی دیگر نیز همچون Loire Valley فرانسه نسبت به سال های گذشته هزینه های سفر کمتری دارند.

آنتالیا، ترکیه

برای ما ایرانی ها و اروپای شرقی ها، آنتالیا مکان شناخته شده ای برای سفر و تفریح است. اما چرا باید در سال 2013 میلادی به این شهر ساحلی زیبا سفر کنیم؟ زیرا قیمت های متوسط هتل های این شهر حدود 25 درصد نسبت به سال گذشته افت داشته است. در سال 2011 میلادی، این شهر سومین شهر گردشگری جهان بود که بیشترین بازدیدکننده را به خود اختصاص داده است. این شهر ترکیبی از شهر ساحلی، کلان شهر و شهر تاریخی است.

آنتالیا, ترکیه, تورنتو, فرانسه, کالیفرنیا
 جالب است بدانید، با اینکه بیشتر گردشگران این شهر را ثروتمندان اروپایی تشکیل می دهند و هتل های گران قیمتی همچون ریکسوس سانگیت با دومین اسپای بزرگ دنیا نیز در این شهر قرار دارد، اما هتل های 5 ستاره ساحل این شهر، ارزان هستند و از شبی یکصد دلار شروع می شوند.  افراد ماجراجو شاید دوست داشته باشند از آثار تاریخی موجود در این شهر نیز دیدن کنند. یکی از این مکان ها، کاتالهویوک موند است که یکی از قدیمی ترین سازه های عصر نوسنگی است و از 7500 سال قبل از میلاد مسیح تا 5700 سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته است.
چه زمانی به آنتالیا سفر کنیم: بهترین زمان سفر به این شهر، از اواخر شهریور تا اوایل آبان یا اواسط اردیبهشت تا اوایل تیرماه است. این شهر زمستان های خیلی سردی ندارد.
تورنتو
تورنتو شهر زیبایی است. پایتخت فرهنگی، تفریحی و اقتصادی کشور کانادا فقط ساختمان های بلند ندارد، بلکه ساختمان های نیویورکی همچون هتل های تامپسون و ترامپ نیز راهشان را به این شهر باز کرده اند. اما چیزی که این شهر را به یکی از ارزان ترین مقاصد گردشگری دنیا در سال 2013 میلادی تبدیل کرده است، این است که در نیمه دوم سال 2012، قیمت هتل های این شهر همچون دیگر نقاط جهان افزایش پیدا نکرد.
همچون هر شهر دیگر آمریکای شمالی، تورنتو نیز مناطق فرهنگی بیشماری همچون موزه، تئاترهای بزرگ، گالری های هنری و فروشگاه های متنوع دارد. اما از آنجا که این شهر بندری در کنار رودخانه اونتاریو قرار دارد، تفریحات ارزان قیمتی همچون پیاده روی، دوچرخه سواری و قایق سواری - مخصوصا در اطراف جزایر تورنتو -  دارد.

آنتالیا, ترکیه, تورنتو, فرانسه, کالیفرنیا
از آنجا که این شهر مهاجرین بسیاری دارد و نیمی از جمعیت آن را نژادهای مختلف دنیا تشکیل داده اند، تنوع غذایی در این شهر بسیار زیاد است. علاوه بر محله چینی ها، ایتالیای کوچک و هند کوچک، محله های دیگری همچون محله کره ای ها، پرتغال و جامائیکای کوچک نیز در این شهر وجود دارند. بعلاوه آنها، لهستانی ها، ژاپنی ها و یونانی های زیادی را نیز می توان در تورنتو پیدا کرد.
برای گردش در این شهر به اتومبیل نیاز ندارید زیرا تورنتو سومین سیستم حمل و نقل بزرگ جهان را به خود اختصاص داده است و برای همه نقاط شهر وسایل نقلیه عمومی متعدد وجود دارد.
چه زمانی به تورنتو سفر کنیم: بیشتر گردشگران در گرمای تابستان به این شهر سفر می کنند به همین دلیل قیمت هتل ها و بلیط هواپیما در این فصل گران است. اگر می خواهید با هزینه کمتری به تورنتو سفر کنید، بهتر است در پاییز یا اواخر زمستان تا اوایل بهار به این شهر سفر کنید.
Loire Valley، فرانسه
با اینکه سفر به کشور فرانسه به هیچ عنوان ارزان نیست، اما در سال 2012، قیمت های اعلام شده برای هتل های شهر Loire Valley نشان داد که قیمت ها حدود 19 درصد کاهش داشته اند. نام این شهر زیبا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. بهترین مسیر برای سفر به این شهر، کرایه ماشین در پاریس و 240 کیلومتر رانندگی به سمت جنوب است تا به امتداد شهر Loire Valley برسید.

آنتالیا, ترکیه, تورنتو, فرانسه, کالیفرنیا
وقتی به این شهر می رسید، تمایل دارید میان تاکستان های زیبای آن رانندگی کنید. در این شهر، صدها مسافرخانه روستایی کوچک و هتل های شیک بزرگ وجود دارد که قیمت آنها از شبی 70 دلار غاز می شود.
چه زمانی به Loire Valley سفر کنیم: ماه های تیر و مرداد این شهر بسیار شلوغ است. بنابراین، بهتر است در فصل های بهار و پاییز به آنجا سفر کنید. هوا در اوایل پاییز هنوز گرم است.
پالم اسپرینگز، کالیفرنیا
پالم اسپرینگز برای درختان نخل و استخرهای خود مشهور است. این شهر در سال 2013 میلادی یکی از نقاط گردشگری ارزان در دنیا به شمار می رود زیرا قیمت هواپیما و هتل های آن 6 درصد نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است. این شهر برای گردشگران از سراسر جهان فرش قرمزی پهن کرده و فضای زیادی برای افرادی که به دنبال حمام آفتاب هستند، اختصاص داده است. از سال 2008 میلادی تاکنون حدود 1600 هتل جدید به این شهر اضافه شده است. مسوولین این شهر به منظور افزایش در آمد شهر، برنامه های طولانی مدت برای جذب بیشتر گردشگر دارند.

آنتالیا, ترکیه, تورنتو, فرانسه, کالیفرنیا
چه زمانی به پالم اسپرینگز سفر کنیم: فصل های زمستان و اوایل بهار به دلیل داشتن دمای مناسب هوا، گردشگران بیشماری به این شهر سفر می کنند. بیشتر مردم در ماه ژانویه که جشنواره بین المللی فیلم  پالم اسپرینگز نیز برگزار می شود و همچنین ماه آوریل به این شهر سفر می کنند. بنابراین برای کرایه ارزان تر هتل ها و دوری از ازدحام جمعیت، بهتر است در فصل پاییز به این مکان سفر کنید.
کو فی فی، تایلند
شاید نام Ko Phi Phi چندان برایتان آشنا نباشد اما این شهر ساحلی با دریای آبی، شن های طلایی و مناظر دیدنی، بخشی از بهشت دیدنی تایلند است. این شهر زمانی بیشتر شهرت پیدا کرد که فیلم «ساحل» در آن ساخته و پخش شد. این مجمع الجزیره از دو جزیره اصلی  تشکیل شده است. کو فی فی تا پیش از تسونامی سال 2004 میلادی، در حال پیشرفت به عنوان یک شهر گردشگری بود.

آنتالیا, ترکیه, تورنتو, فرانسه, کالیفرنیا
8 سال بعد، با بازسازی های مداوم و تلاش های سخت دولت، این شهر به عنوان یکی از مکان های گردشگری شیک دنیا شناخته می شود. این شهر به دلیل حجم انبوه مسافرانی که سالانه به آنجا سفر می کنند و همچنین هتل های جدید و چشمه های آب گرم، کمی از استانداردهای تایلند گران تر است. اما امسال، قیمت هتل ها حدود 27 درصد کاهش داشته اند و در مقایسه با افزایش 13 درصدی قیمت های پوکت، بسیار قابل توجه است.
چه زمانی به کو فی فی سفر کنیم: فصل بهار بهترین زمان برای سفر به این شهر است.
نَشویل،  تنسی (جنوب شرقی ایالت متحده)
نشویل بعد از شهر ممفیس، بزرگ ترین شهر ایالت تنسی آمریکا است. این شهر خانه «گرند اول آپری» - جایی که مشاهیر موسیقی کانتری هرساله در آنجا کنسرت برگزار می کنند – است. بر اساس نیاز این شهر، یکهزار اتاق در 5 هتل جدید در حال ساخت است.  البته نشویل فقط در بخش معماری در حال رشد نیست. این شهر همچنین برای مرغ های تند و گوشت هایش مشهور است. سرآشپزهای مشهور، نشویل را به یکی از مشهورترین شهرها در زمینه آشپزی تبدیل کرده اند. این شهر در فهرست بهترین رستوران های آمریکایی قرار دارد.

آنتالیا, ترکیه, تورنتو, فرانسه, کالیفرنیا
چه زمانی به نشویل سفر کنیم: علاوه بر رستوران های عالی و معماری دوست داشتنی، این شهر همچنین مرکز موسیقی کانتری نیز هست. از 6 تا 9 ژوئن این شهر میزبان جشنواره موسیقی CMA خواهد بود و ستاره های مشهور موسیقی کانتری همچون کری آندروود، برد پیزلی، میراندا لمبرت و راسکال فلاتز در آنجا حضور خواهند داشت.
ایرلند شمالی
ایرلند شمالی هیچگاه در فهرست شهرهای ارزان قیمت برای سفر قرار نداشته است. اما در سال جاری میلادی، دومین شهر بزرگ این کشور، Derry/Londonderry که نخستین شهر فرهنگی انگلستان نیز به شمار می رود، بهترین مقصد گردشگری ارزان به این کشور شده است. این شهر حدود 25 میلیون دلار برای برنامه های فرهنگی خود در سال جاری هزینه خواهد کرد تا گردشگری بیشتری را از سراسر جهان به سمت خود جذب کند.

آنتالیا, ترکیه, تورنتو, فرانسه, کالیفرنیا
این برنامه ها شامل، ارکستر سمفونی لندن، رویال باله و نمایش های سم شپارد هستند. میدان ابرینگتون دوباره در سال 2012 میلادی به عنوان مکان عمومی روباز برای برگزاری کنسرت ها و جشنواره ها بازگشایی شد.
چه زمانی به ایرلند شمالی سفر کنیم: اواخر ماه فروردین بهترین زمان برای سفر به ایرلند شمالی است. در 18 مارس امسال در سالن ارکستر سمفونی لندن در این کشور، جان ویلیامز برنامه خواهد داشت.
اسلواکی
پس از تقسیم جمهوری چک و اسلواکی در سال 1993، این دو کشور اهداف متفاوتی از هم را در پیش گرفتند. جمهوری چک، به مکانی اصلی برای تجمع کوهنوردها تبدیل شد و در مقابل، اسلواکی، به صورت یک جواهر مخفی باقی ماند. اما در جشن 20 سالگی استقلال این کشور، با سرعت رشد اقتصادی زیاد در اتحاد اروپا، اسلواکی به واقعیت خود نزدیک شد. در سال های اخیر، در مرکز این کشور – براتیسلاوا – هتل های 5 ستاره لوکسی ساخته شد. با همه اینها این شهر همچنان جزو شهرهای ارزان برای سفر است. این شهر اروپایی، یکی از 10 شهر بسیار زیبای دنیا با قیمت بسیار ارزان است.

آنتالیا, ترکیه, تورنتو, فرانسه, کالیفرنیا
 البته سال 2013 بهترین زمان برای سفر به دومین شهر بزرگ اسلواکی یعنی کوشیک است. این شهر در مشارکت با مارسی، پایتخت فرهنگی اروپا شناخته شده است. پیشینه این شهر به قرن 12 میلادی بر می گردد. در اسلواکی، کلیساهای جامع بزرگ گوتیک سنت الیزابت قرار دارد. سربازخانه قدیمی قرن 19 این شهر به کالتورپارک تبدیل شده است. این مرکز، شامل سالن تئاتر، رقص، نمایش برای ترویج این هنرها است.
چه زمانی به اسلواکی سفر کنیم: در سال 2013 نباید بازدید از پایتخت فرهنگ اروپا را از دست بدهید. در تاریخ 5 اکتبر امسال، White Night در این کشور برگزار خواهد شد. این مراسم در سال 2002 میلادی برای نخستین بار در پاریس برگزار شد و هر ساله در شهرهای مختلف اروپا بر گزار می شود. این مراسم شامل اجرای نمایش های موزیکال خیابانی و تئاتر خیابانی است که در خیابان های کوشیک برگزار خواهد شد.
جزیره بوراکای، فیلیپین
هرساله تعداد گردشگران در سراسر جهان، از آسیای شرقی گرفته تا آمریکا در حال افزایش است. یکی از زیباترین مکان هایی که حتما پیش از مرگ باید از آن دیدن کنید، جزیره بوراکای با شن های سفید در فیلیپین است. قیمت هتل های این شهر بسیار مناسب است. در این شهر بیش از 300 استراحتگاه و هتل جدید ساخته شده است که می توان از میان آنها انتخاب کرد. سال گذشته این جزیره حدود 900 هزار گردشگر را از سراسر دنیا به سمت خود جذب کرد. فاصله این شهر از مانیلا با هواپیما فقط یک ساعت است. دریای فیروزه ای و شن های سفید از جاذبه های اصلی بوراکای هستند.

آنتالیا, ترکیه, تورنتو, فرانسه, کالیفرنیا
چه زمانی به جزیره بوراکای سفر کنیم: اگر دوست دارید در ازدحام جمعیت گردشگران به این شهر سفر کنید، از دی تا خرداد بهترین زمان است. از آنجا که در این شهر باران زیاد می بارد، بهتر است در نیمه دوم سال به آنجا سفر نکنید زیرا احتمال طوفان های فصلی وجود دارد.
باهاما
باهاما یکی از شهرهایی است که برای سفر در سال 2013 هزینه های کمی برای شما رقم خواهد زد و جاذبه های متنوعی نیز دارد. باهاما بیش از سه هزار جزیره کوچک و بزرگ دارد و در شمال کوبا در اقیانوس اطلس واقع شده است. بر اساس گزارش تراولوسیتی، هزینه سفر به این شهر امسال  4 درصد کاهش یافته است این در حالیست که تعداد گردشگران آن 8 درصد افزایش یافته اند.

آنتالیا, ترکیه, تورنتو, فرانسه, کالیفرنیا
از جاذبه های آن می توان به پارک های ملی، غارهای زیر آب و زندگی زیبای شبانه در فروشگاه ها یا کافه ها اشاره کرد. قیمت های هتل در این شهر حدود 2/5 درصد کاهش یافته است. بنابراین، یکی از نقاط گردشگری زیبا و ارزان در سال 2013، باهاما است.
چه زمانی به باهاما سفر کنیم: فصل های بارندگی در ماه های می تا اکتبر بهترین زمان برای سفر به این شهر است.


سه شنبه 93 شهریور 18 , ساعت 7:21 عصر

برگ جهان را در پاییز ببینید.روستایی زیبا نزدیک تهران که خوراک یک سفر یک روزه برای تعطیلات آخر هفته است.

 روستای برگ جهان,روستاهای اطراف تهران

 تنفس هوای پاک و دیدن آسمان آبی غنیمتی است که شما می?توانید طی مدت یک ساعت و در فاصله حدود 50 کیلومتری هر کجای اطراف تهران به آن برسید. آب و هوای برگ جهان در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پاییز و زمستان سرد است. البته درست است که هوای روستا در پاییز سرد است، اما دیدن این روستا را در پاییز به شما توصیه می‌کنیم. زیبا‌ترین مناظر ممکن را در پاییز برگ جهان می‌بینید نه تابستان و بهار. درختان روستا در این فصل ترکیبی از رنگ‌های گرم نارنجی و زرد و قرمز و قهوه‌ای می‌شوند و ناخودآگاه گرما را مهمان وجودتان می‌کنند.

 روستای برگ جهان,روستاهای اطراف تهران

  اما رودخانه برگ جهان، از ارتفاعات اطراف روستای برگ جهان سرچشمه می‌گیرد و پس از پیوستن به رودخانه رودبار به سد لتیان می‌ریزد. نمایی از روستای برگ جهان روستای با چشم‌اندازهای جذاب ارتفاعات اطراف گسترده باغات سرسبز و مزارع پیرامون حواشی رودخانه برگ جهان و مسیرهای زیبای کوچه باغ‌های روستا یکی از زیباترین و جذاب‌ترین روستاهای استان تهران به شمار می‌آید که در مسیر رودخانه اش 20 آبشار  است این روستای زیبا با مناظر دلفریب و جلوه‌های کم‌نظیر به ویژه در بهار و تابستان هزاران گردشگر شهری را به سوی خود جلب می‌کند.

 روستای برگ جهان,روستاهای اطراف تهران

 روستای برگ جهان از توابع لواسانات دارای آبشاری زیبا است که با یک کوهپیمایی یک ساعته به آن خواهید رسید. بعد از رسیدن به لواسان به سمت افجه و سپس روستای برگ جهان ادامه مسیر دهید تا آبشار برگ جهان در شمال شرقی روستا یکی از جاذبه‌های گردشگری برگ جهان را ببینید. این آبشار در مسیر صعود به قله‌های سرسیاه غار (سیاه چال‌ها) قرار گرفته و همچنین مقصد طبیعت‌گردانی است که به قصد پیاده روی و کوهپیمایی به این روستا عزیمت می‌کنند.

  روستای برگ جهان,روستاهای اطراف تهران

 بعد از گذشت تقریبا پنج دقیقه پیاده روی از داخل روستا از یک پل ماشین رو که در طرف راست قرار دارد عبور کرده ، بعد از قرار گرفتن در مسیر باغ‌ها راه اصلی را ادامه داده و بعد از گذشتن 10 دقیقه به دو راهی رسیده که سمت راست آن به رودخانه می‌رسد در صورت کم آب بودن رودخانه از آن گذشته و با حرکت در جهت خلاف جریان آب به سمت محل تلاقی رودخانه‌ها و بعد به سمت آبشار می‌رسید.اما راه سمت چپ کمی بالاتر از پای کوه گذشته و به همان محل تلاقی رودخانه‌ها می‌رسد.

  روستای برگ جهان,روستاهای اطراف تهران

  روستاگردی
 اگر می‌خواهید روستاگردی کنید می‌توانید در ادامه روستای برگ جهان، به روستای نیکنام ده بروید و باز در ادامه به یک سه‌راهی خواهید رسید که سمت راست شما را به سد لتیان و جاجرود می‌رساند و سمت چپ به روستا‌های هنزک، رسنان، چهارباغ، لواسان بزرگ، کلان، علائین، ایرا، جورد، سنگ دروازه، آردینه، وسگاره، مندانک و در نهایت به شهرستان رودهن.

 روستای برگ جهان,روستاهای اطراف تهران

 بد نیست بدانید که در زمان‌های قدیم روستای برگ جهان از چهار محله سردره، پادره، رودبار و شاهان تشکیل شده بوده ولی امروزه هویت پیشین خود را از دست داده که متاسفانه از نظر معماری هویت آنها دگرگون شده ‌است. فقط در محله سردره بقایای معماری (بنای یک مسجد) سال‌های میانی دوره پهلوی به جا مانده‌ است. برگ جهان از جمله روستاهای قدیمی منطقه لواسانات است. سفال‌های به دست آمده از لایه زیرین این روستای کوهستانی نشانگر قدمت تاریخی این روستاست.

 

روستای برگ جهان,روستاهای اطراف تهران

طی چند دهه اخیر بناهای قدیمی این روستا تخریب و به جای آنها ساختمان‌های جدیدی احداث شده و بافت قدیمی روستا دگرگون شده‌ است. از بالای روستا و به دره ای که در شمال روستا ختم می‌شود هدایت می‌شوید.  بعد از مدتی کوتاه به کنار نهر آبی می‌رسید که چشم‌اندازی جذاب به همراه دورنمایی از ارتفاعات قلل سرسیاه غار‌ها را به نمایش می‌گذارد، گستره باغ‌ها و مزارع پیرامون و حواشی رودخانه برگ جهان همگی باعث شده تا روستای کوهستانی برگ جهان یکی از زیبا‌ترین و جذاب‌ترین روستا‌های استان تهران به شمار بیاید.

  روستای برگ جهان,روستاهای اطراف تهران

 قلعه دختر: در فاصله سه کیلومتری شمال روستای برگ جهان و در ارتفاع 2720 متری نیز بقایای قلعه ای به جا مانده است که به قلعه دختر یا قلعه بند معروف است. این قلعه طی دهه‌های اخیر تخریب شده و مصالح آن در سایر بنا‌های روستا مورد استفاده قرار گرفته است.زندانخانه لار  :همچنین در ارتفاعات شمال غربی این روستا غاری وجود دارد که به زندانخانه لار معروف است. ظاهراً در گذشته این غار به عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.


 غار خمیره : یا همان زندانخانه لار در منطقه لواسان و در سمت شمال غربی روستای برگ جهان واقع شده است. غار ابعادی در حدود دو متر در دو متر دارد و طول آن نیز حدود 30 متر برآورد شده است.

  روستای برگ جهان,روستاهای اطراف تهران

 آرامگاه امامزاده اسماعیل: در ضلع غربی روستا و در دامنه شرقی تپه‌ای معروف به تنگل‌خانه واقع شده ‌است. بنای اولیه این امامزاده گنبد مخروط زیبایی داشت که امروزه به بنای جدیدالاحداثی تبدیل شده ‌است. این امامزاده مورد احترام مردم روستای برگ جهان و روستاهای مجاور است.

  روستای برگ جهان,روستاهای اطراف تهران

  چطور برویم؟
 فاصله تهران تا برگ جهان 40کیلومتر است اما برای رفتن به برگ جهان از دو راه می‌توان استفاده کرد. یکی مسیر تهران، لواسان، نارون، هنرک، افجه و سپس برگ جهان و دیگری تهران، جاجرود، سد لتیان، نیکنامده و برگ جهان. هردو این مسیر‌ها آسفالته است. اگر قصد دارید از تهران به سمت برگ جهان بروید، می‌توانید از مسیر بزرگراه شهید بابایی، جاده لشگرک، لواسان بزرگ رفته و از آنجا راه روستای افجه را در پیش بگیرید و به روستای برگ جهان برسید.

 روستای برگ جهان,روستاهای اطراف تهران

 فراموش نکنید از دوراهی لواسان- فشم تا برگ جهان حدود 20 کیلومتر راه در پیش دارید.برای مسیر برگشت از برگ جهان می‌توانید با ادامه راه به سمت جاده جاجرود رفته و در این مسیر از طبیعت زیبای اطراف سد لتیان نیز لذت ببرید. از برگ جهان تا سد لتیان هفت کیلومتر، از سد تا جاده جاجرود حدود هفت کیلومتر و از آنجا تا بزرگراه بابایی حدود 15 کیلومتر راه در پیش خواهید داشت.

  

 گندم، جو و بنشن عمده‌ترین محصولات زراعی و گردو، سیب، زردآلو، ازگیل گیلاس، آلبالو و هلو، خرمالو، آلو، گلابی توت از محصولات باغی و سردرختی‌های این روستاست. فرآورده‌های لبنی از قبیل شیر، ماست، کره و تولید عسل نیز  رواج دارد.


سه شنبه 93 شهریور 18 , ساعت 7:20 عصر

 رفتن به طبیعت یکی از تفریحاتی است که مردم در فصل های گرم به وفور آن را انجام می دهند. یکی از زیبایی های طبیعت نیز پارک های جنگلی هستند که در کنار چشم اندازهای طبیعی و زیبا، امکانات رفاهی دست‌ساز بشر نیز دارند و مردم می توانند از آنها بهره بگیرند. برای آشنایی با زیباترین و بزرگ ترین پارک ها جنگلی کشور با ما همراه باشید.

پارک جنگلی باراجین (شهر قزوین)
پارک جنگلی باراجین یا پارک جنگلی فدک در منطقه باراجین شهر قزوین واقع شده است. این بوستان با مساحت 1500 هکتار بزرگ ترین پارک جنگلی کشور محسوب می شود. قله مردمی، رودخانه ارنزک، دسترسی آسان و اشراف به شهر قزوین را می توان از ویژگی های بوستان باراجین دانست.

از امکانات این بوستان می توان به زمین چمن، پیست های دوچرخه سواری و موتورسواری، سینمای تابستانه، شهربازی درفک، آب نماهای مختلف و کمپینگ ارزان قیمت برای مسافران اشاره کرد.
بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

یکی از مهم ترین پروژه های در دست اقدام در این بوستان، پروژه دهکده حیات طبیعت است؛ این مجموعه که در زمینی بالغ بر 70 هزار متر مربع در حال احداث است یک مرکز با کاربری آموزشی، تحقیقاتی و گردشگری است و از امکاناتی نظیر مزرعه گاومیش ها، حیوانات اهلی ،سوله گوزن ها، کبوترخانه، باغ خزندگان، سالن تاکسیدرمی، آمفی تئاتر، برکه و آبشار، آکواریوم، خانه روستایی، پارکینگ، سالن پذیرایی و فروشگاه بر خوردار است.

 

   پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان (شهر آمل)
پارک جنگلی نمونه گردشگری میرزا کوچک‌خان هراز در 16 کیلومتری شهر آمل استان مازندران در جاده هراز قرار دارد. این پارک زیبا با جنگل‌های انبوه و همراه با جاده‌ای زیبا یکی از بزرگ ترین پارک‌های جنگلی در خاورمیانه و دومین پارک جنگلی بزرگ استان مازندران است، رودخانه هراز که از ضلع خاوری این پارک می‌گذرد، جلوه خاصی به جنگل بخشیده ‌است.

   بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

 این پارک دارای امکانات تفرجگاهی آلاچیق، آب آشامیدنی، سرویس دستشویی، اجاق، میز و نیمکت، رستوران و قهوه خانه، سکوی چادر و وسایل بازی کودکان، جایگاه سوارکاری و سه مدخل ورودی است. از جاذبه های این پارک باید به جاده جنگلی، آبشار ماهان، هزار پله، چشمه آب سرد، درختان کهنسال، مرتع جنگلی و درختان میوه‌ای اشاره کرد.

 
پارک جنگلی شورآب (شهر خرم‌آباد)
پارک جنگلی شورآب یکی از پارک های طبیعی اطراف شهر خرم‌آباد است. این پارک طبیعی در کیلومتر 25 جاده خرم‌آباد به پلدختر واقع شده است و دارای جاده دسترسی آسفالت، آلاچیق و دیگر امکانات رفاهی است. پارک جنگلی شورآب به دلیل وجود درختان انبوه بلوط و آب هوای معتدل هر سال در فصل بهار گردشگران بسیاری را خود جذب می کند.

   بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

 پارک جنگلی مخمل‌کوه (شهر خرم‌آباد)
پارک جنگلی مخمل‌کوه یکی از پارک های طبیعی اطراف شهر خرم‌آباد است. مساحت این پارک 500 هکتار است، پارک جنگلی مخمل‌کوه در مسیر خرم‌آباد به الشتر و در کیلومتر 15 این جاده واقع شده و دارای جاده دسترسی آسفالت، آلاچیق، و دیگر امکانات رفاهی است.

بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران     

پارک جنگلی چالدره (شهر تنکابن)
پارک جنگلی چالدره در استان مازندران در فاصله 18 کیلومتری مسیر تنکابن واقع شده‌است. ارتفاع از سطح دریا این پارک 400 متر می‌باشد. این پارک با 94 هکتار وسعت در بین دو رود سه هزار و دو هزار و محل تقاطع این دو رود قرار دارد. پارک جنگلی چالدره جزو جنگل‌های جلگه‌ای محسوب می‌شود.

   بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

پارک جنگلی سی‌سنگان (شهر نوشهر)
این پارک که در 27 کیلومتری جاده نوشهر به نور قرار دارد، از شمال به دریای خزر، از جنوب به سلسله جبال البرز محدود می‌شود. مساحت این پارک در حدود 602 هکتار است و زیستگاه انواع گونه‌های درختی، درختچه‌ای خشبی و علفی و جانوری است.

این پارک بخش ساحلی نیز دارد. بخش‌های ساحل به مساحت 30 هکتار در حاشیه جاده قرار دارد و درختان و درختچه‌هایی همچون توسکا، لرگ، بلوط، آزاد، لیلکی، انجیر، داغداغان، انار، ازگیل، سرخ ولیک، گوجه جنگلی، توت، سیاه تلو، سیاه ال و سیاه اربه در این قسمت قرار دارند. 

بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران  

از تفریحات پارک و ساحل سی‌سنگان می توان به جت اسکی، قایق سواری، اسب سواری، کارتینگ، والیبال ساحلی و بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد. در این بوستان پستاندارانی چون شوکا، مرال، خرس قهوه‌ای، پلنگ، روباه، گربه جنگلی، گراز و شغال زیست می‌کنند.

پارک جنگلی کشپل (شهر چمستان)
تفرجگاه جنگلی کشپل چمستان در حوزه استان مازندران شهرستان نور شهر چمستان در مسیر ییلاقی لاویج و در حد فاصل 2.5 کیلومتری از چمستان واقع شده ‌است. این پارک حدود 7.21 هکتار مساحت دارد.

 

بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران 

 پارک جنگلی سراوان (جاده رشت به قزوین)
پارک جنگلی سراوان به مساحت 1487 هکتار با داشتن طبیعتی بسیار زیبا و چشمگیر در قسمت غربی جاده رشت به قزوین و در فاصله 17 کیلومتری از مرکز استان واقع شده است.

    بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

 پارک سراوان جاذبه های خاص طبیعی و گونه های متنوع درختی و درختچه ای، پرندگان و جانوران گوناگون دارد. از جمله امکانات رفاهی آن می توان به آلاچیق، میز و نیمکت، کباب پز، محوطه بازی برای کودکان، وسایل بازی کودکان، سطل زباله، سرویس بهداشتی، سکوی نصب چادر و ... اشاره کرد.
  
پارک جنگلی امام زاده هاشم (جاده رشت به تهران)
این پارک در کیلومتر 25 جاده رشت به تهران به بخش امام زاده هاشم که از توابع شهرستان رشت به مساحت 8 هکتار واقع گردیده است.
این پارک به دلیل قرار گرفتن در منطقه زیارتی امام زاده هاشم، از استقبال زیادی توسط زائرین و گردشگران بین راهی که در هنگام مسافرت به تهران یا از تهران به رشت قصد استراحت دارند، برخوردار است.

بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران
از امکانات رفاهی داخل پارک می توان به تاسیسات آب و سرویس های بهداشتی، سکوی نصب چادر و محیط جنگلی دلپذیر آن نام برد.
 
پارک جنگلی ماسوله (شهر ماسوله)
شهر ماسوله در فومن جلوه های خاص طبیعی دارد به طوری که در گذشته از ماسوله به نام شهر صخره ها نام می بردند.

  بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران  

پارک جنگلی ماسوله 2041 هکتار وسعت دارد و قسمت اعظم آن کوهستانی و میانبند است. فاصله این پارک تا مرکز استان 62 کیلومتر و تا فومن 35 کیلومتر است. منطقه فوق با توجه به ویژگی های تاریخی و ژئومورفولوژی و اقلیم خزری توام با کوهستانی یکی از مهم ترین سایت های ایرانگردی است. ویژگی های سنتی بناهای ماسوله به طرز زیبا و با اصول مهندسی سنتی و معماری خاص به سمت کوهپایه بنا شده است و چشم انداز آنها به صورت پلکانی از کوه به دره و وضعیت منحصر به فرد آن سالانه، پذیرای مشتاقان بی‌شماری است.
 
پارک جنگلی قلعه رودخان (شهر فومن)
پارک جنگلی قلعه رودخان به مساحتی بالغ بر 1870 هکتار که قسمت اعظم آن کوهستانی و میان بند می باشد، دارای طبیعتی بسیار زیبا و چشمگیر است و در جوار روستای قلعه رودخان در فاصله 20 کیلومتری جنوب شرقی فومن قرار دارد.

   بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

 این پارک علاوه بر جاذبه های خاص طبیعی خود دارای ویژگی منحصر به فرد دیگری همچون قلعه رودخان یا قلعه حسامی نیز هست. این قلعه از بزرگ ترین دژهای نظامی ایران و گیلان است و پیشینه آن به قرن پنجم یا ششم هجری قمری می رسد.

پارک جنگلی دکتر درستکار (جاده رشت به آستارا)
پارک جنگلی دکتر درستکار حدود 1071 هکتار مساحت و طبیعتی بسیار زیبا و چشمگیر دارد. این پارک در 78 کیلومتری از مرکز استان در مسیر اصلی جاده رشت به آستارا واقع شده است. این پارک در کنار کوه و دریا قرار دارد و به همین دلیل قطب سیاحتی و تفریحی استان به شمار می رود. از جمله امکانات رفاهی این پارک جنگلی باید به آلاچیق، سکوی نصب چادر، سرویس بهداشتی، میز و صندلی و نیمکت، کباب پز، سطل زباله و ... اشاره کرد.

 

بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران  

پارک جنگلی بی بی یانلو (آستارا)
پارک جنگلی بی بی یانلو به وسعت 1512 هکتار، جزو جنگل های هیرکانی غربی است که در ضلع جنوب غربی شهرستان آستارا واقع شده است و فاصله آن تا آستارا پنج کیلومتر می باشد.

  بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

 این پارک جاذبه های طبیعی زیبا و خاصی دارد. علاوه بر تنوع گونه های جانوری، چندین دره با دامنه های پوشیده از جنگل و یال های نسبتا بلند و چندین قله دارد و چشم انداز منحصر به فرد و جالب توجه ای ایجاد کرده است.

پارک جنگلی مشگین‌شهر
پارک جنگلی مشگین‌شهر در کناره غربی رود خیاوچای و به موازات آن در بالا دست رودخانه قرار دارد. این پارک تقریبا بیضوی بطول 5 کیلومتر است و با جاده کشی در مسیر رودخانه بر طول مسیر بالارونده آن افزوده شده است.

  بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

پارک جنگلی خرگوش دره (تهران)
پارک جنگلی خرگوش دره با مساحتی بیش از 100 هکتار در منطقه 22 شهرداری تهران و در مجاورت مجموعه ورزشی آزادی و آزادراه های تهران - کرج و آزادگان واقع شده است.

  بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

پوشش گیاهی این مجموعه بیشتر از درختان کاج و سرو و اقاقیا تشکیل شده است. این بوستان جزو کمربند سبز تهران محسوب می شود و به منظور تلطیف هوای تهران احداث گردیده است.

بوستان مسافران به مساحت 12 هکتار و با هدف اسکان موقت مسافران و تماشاچیان مسابفات فوتبال در این پارک ساخته و راه اندازی شده است.

پارک جنگلی کوهسار (تهران)
بوستان جنگلی کوهسار در شمال‌باختر شهر تهران واقع شده است. این بوستان جنگلی که در دامنه رشته‌کوه البرز قرار دارد در منطقه 5 شهرداری تهران واقع شده است. بوستان جنگلی یا کوهستانی کوهسار در شمال‌باختر محله شهران و شمال محله کن قرار دارد. راه دسترسی به این بوستان از طریق بزرگراه آبشناسان (ایرانپارس) ممکن است. همچنین در درون بوستان، جاده ماشین‌رو نیز وجود دارد که از طریق آن می‌توان به مناطق بالایی بوستان دسترسی داشت.

  بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

 پارک جنگلی لتمال کن (تهران)
پارک جنگلی لتمال کن با مساحتی بیش از100 هکتار در ارتفاعات منطقه 22 شهرداری تهران و شمال بزرگراه همت واقع شده‌است. ارتفاع این بوستان جنگلی 1800 متر از سطح دریا می‌باشد و در طرح تفصیلی تهران جزو کمربند سبز شهر تهران و طرح گلگشت تهران محسوب می‌گردد.

 
پارک جنگلی لتمال کن دارای پوشش گیاهی متنوعی است که شامل درختان زبان گنجشک، بربیس، ارغوان و کاج می‌باشد.

بوستان جنگلی لتمال کن در مسیر وزش بادهای شرقی - غربی تهران واقع شده‌است و سهم به سزایی در تلطیف هوای شهر تهران به خصوص حوزه غرب آن داراست. این پارک به دلیل امکانات مناسب و دارا بودن مسیرهای پیاده روی از مقاصد گردشگری و کوه پیمایی شهروندان تهرانی محسوب می‌گردد.

 بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران
پارک جنگلی پردیسان (تهران)
بوستان جنگلی پردیسان یکی از بوستان‌های بزرگ و مشهور شهر تهران است. این بوستان در منطقه 2 شهرداری تهران قرار دارد.

این بوستان که در شمال غربی تهران واقع شده‌است، از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از شرق به بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، از غرب به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم و محله بلوار مرزداران محدود می‌شود. بزرگراه یادگار امام در راستای شمالی/جنوبی، این بوستان را به دو بخش تقسیم می‌کند که پیوند آن‌ها به وسیله دو پل برقرار شده‌است.

بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران  

از امکانات این بوستان می‌توان به موزه تنوع زیستی، موزه آب و باغ وحش اشاره کرد. وجود موزه تنوع زیستی با انواع حیوانات و حشرات تاکسیدرمی شده، و بعضا زنده، یکی دیگر از جذابیت‌های این پارک جنگلی است. ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز در قسمت جنوبی این بوستان قرار دارد.

پارک جنگلی چیتگر (شهر تهران)
این بوستان از شمال به زمین‌های چیتگر، از جنوب به آزادراه تهران-کرج از غرب به آزادشهر و پیکان‌شهر و از شرق به منطقه خرگوش‌دره محدود می‌شود. این پارک با 1450 هکتار زمین پردرخت از بزرگ‌ترین بوستان‌های جنگلی استان تهران است.

  بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

هدف از احداث این بوستان جنگلی که در آغاز مسیر وزیدن باد غربی به شهر تهران قرار گرفته، بالا بردن مقدار اکسیژن هوای تهران بوده‌است. این پارک دارای یک پیست و مسیرهای دوچرخه‌سواری و امکانات اسکیت‌سواری است.

پارک جنگلی لویزان (تهران)
پارک جنگلی لَویزان یکی از پارک‌های جنگلی شهر تهران و بخش شمیرانات است که بیش از 1000 هکتار وسعت دارد و در شمال شرق پایتخت واقع گردیده است.

    بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

  این پارک جنگلی از شمال به بزرگراه شهید بابایی، از جنوب به شمس آباد، از شرق به شهرک امید، باغ پرندگان و از غرب به ده لویزان محدود می شود. این پارک در 13 کیلومتری مرکز شهر قرار دارد و بزرگ ترین فضای سبز شهر تهران به حساب می آید.

پارک جنگلی وردآورد (تهران)
پارک جنگلی وردآورد یکی از پارک‌های جنگلی استان تهران است که از نظر بزرگی در مرتبه دوم می‌باشد. این پارک در کوه‌های وردآورد و در کنار آزادراه 2 قرار دارد.

    بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران


سه شنبه 93 شهریور 18 , ساعت 7:19 عصر

اصفهان را با تاریخ و معماری اش می شناسیم اما اگر گذارتان به این شهر خوش آب و هوا بیفتد می توانید یک روز یا نیم روز را در تفرجگاه ها و مکان های تفریحی این شهر بگذرانید. ما برای طبیعت گردی در اصفهان پیشنهادهایی داریم که خواندنشان خالی از لطف نیست.

 پارک جنگلی صفه
مجموعه ارتفاعات معروف به کوه صفه با بلندترین نقطه ارتفاعی 2257 متر در جنوب غربی اصفهان واقع شده است. این کوه از شمال به جاده کمربندی، از غرب به کوه های تخت رستم و دره خان، از شرق به شهرک ها و مجتمع های مسکونی و از جنوب به اراضی باز و خط آهن منتهی می شود. کوهستان صفه که تا چند دهه پیش به صورت عنصری مجزا و با فاصله از شهر اصفهان قرار داشت اینک با توسعه شهر به طرف جنوب کاملاً به شهر متصل شده و بخشی از آن به عنوان پارک کوهستانی کاربری یافته است.

کوهستان صفه به دلیل داشتن ساختار طبیعی شگرف، بقایای آثار ناشناخته و کهن و وجود قصه ها و افسانه های گوناگون در مورد آن، سرگذشتی راز آلود و اسطوره ای در ذهن و یاد مردم منطقه پیدا کرده است تا جایی که دژ قدیمی آن (شاه دژ) را قلعه دیو نام داده اند. این قلعه باستانی در آغاز قرن ششم عرصه مبارزه فرقه اسماعیلیه با حکومت سلجوقی بوده است و برخی از زوایا و غارهای این کوه مکان گوشه گیری دراویش صوفی بوده است.

  اصفهان,جاهای دیدنی اصفهان,گردشگری اصفهان,جاذبه های گردشگری اصفهان

  وجود روایات گوناگون درباره ریشه نامگذاری کوه صفه خود بیانگر سرنوشت ناشناخته و پر رمز و راز آن است. برخی روایت ها نام کوه را به فضای صاف و صخره مانند روی قله کوه نسبت می دهند، برخی آن را برگرفته از صفای منظره اطراف کوه می دانند اما برخی تحقیقات جدی تر حاکی از این است که نام صفه مشتق از واژه باستانی «اسپه» (سپه یا سپاه) است که با نام شهر اصفهان (سپاهان) و نقش تاریخی آن پیوند دارد.

جدای از تاریخ پرماجرای این منطقه، کوهستان صفه خود دارای ارزش ها و جاذبه هایی است که با نیازهای عمیق شهروندان و شهرنشینان نظیر نیاز نزدیکی به طبیعت، تماشای آسمان، خلوت و آرامش، تحرک و فعالیت و مانند اینها بستگی دارد.

پارک نفریحی ناژوان
ناژوان از انبوه بیشه ها و باغهای اصفهان است که تا حدودی از تحول دوران و تصور ایام مصون و محفوظ مانده و هنوز مایه طراوت شهر است. ناژوان ترکیبی است از دو کلمه "ناژ" و "وان" که ناژ گیاهی است از خانواده صنوبر که از آن جمله اند: تبریزی، کبوده، صنوبر و "وان" پسوند است برای جا و مکان و ناژنان یا ناژوان به معنی جایگاه درختان ناژو "صنوبر" پس ناژوان به معنی محلی بوده است در غرب اصفهان با بیشه های انبوه از درختان ناژو "کبوده، زبان گنجشک" که بومی اصفهان است.

   اصفهان,جاهای دیدنی اصفهان,گردشگری اصفهان,جاذبه های گردشگری اصفهان

  ناژوان کنونی با وسعتی در حدود 1200 هکتار در بخش غربی شهر تنها بقایای فضای سبز متمرکز حاشیه شهر اصفهان است. که به مثابه ریه شهر اصفهان از دیدگاه زیست محیطی اهمیت ویژه ای یافته است رودخانه زاینده رود با عبور از دل باغ ها و بیشه ها و مزارع وسیع کشاورزی جلوه ای کم نظیر به آن بخشیده و این محیط را از دیگر پارک های اصفهان متفاوت ساخته و به یکی از مراکز تفریحی شهر اصفهان مبدل ساخته است.


ناژوان محیطی است با درختانی انبوه، رودخانه ای جاری، مادیهایی روان، بیشه هایی وحشی، پرندگانی مهاجر و چشم اندازی زیبا از طلوع و غروب خورشید به دور از سازه های شهری در میان رودخانه با زمینه ای از سبزینگی هوایی به لطافت نسیم صبحگاهی در شهری صنعتی که با چند دقیقه فاصله در آن می توان هیاهوی شهر را فراموش کرد.

اکنون ناژوان با فضاهایی همچون زمین های ورزشی، استخر، کمپینگ، باغ پرندگان، زمین های بازی کودکان، ایستگاههای درشکه سواری، اسب سواری، قایقرانی، منطقه دوچرخه سواری برای شهروندان قابل استفاده بود در آینده ای نزدیک با افتتاح باغ پروانه ها، رستوران، باغهای ملل، گیاهشناسی و دارویی، پارک آبی، پارک بازی های سنتی کودکان و... پذیرای شهروندان و اوقات فراغتشان است.

 کلاه قاضی
ناژوان و صفه اگرچه پارک جنگلی بودند اما کلاه قاضی کوه و دشتی است که جاذبه های خشک و کویری منطقه را به رخ می کشد. ارتفاعات کلاه قاضی به همراه دشت‌های اطراف آن یکی از بهترین زیستگاه‌های حیات وحش این منطقه از ایران بوده و چناچه در تاریخ آمده است در زمان شاه‌عباس صفوی و بعد از آن به خصوص در دوره قاجاریه، این کوه‌ها از شکارگاه‌های سلاطین بوده و مخصوصا در اواخر قرن نوزده، ظل السلطان پسر ارشد ناصرالدین شاه که سال‌های متمادی حاکم اصفهان بوده در کتاب خاطرات خود مکرر از کلاه قاضی و شاهکوه به عنوان شکارگاهی خوب و غنی یاد کرده است.

    اصفهان,جاهای دیدنی اصفهان,گردشگری اصفهان,جاذبه های گردشگری اصفهان

 پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی به دلیل قرار داشتن در اقلیم خشک دارای سیمای نیمه کویری است. به دلیل بارندگی کم و نیمه کویری بودن، منطقه دارای پوشش گیاهی ضعیفی می‌باشد و دارای ظرفیت بسیار محدودی از نظر جمعیت حیات وحش است. اما وسعت مناسب و سیمای مطلوب توپوگرافی آن (شامل دو رشته کوه در دو طرف و بخش دشتی در بین دو کوه) باعث می‌شود که بتواند در سال‌های با وضعیت عادی کلیه نیازهای زیستی حیات وحش خود را تامین کند.

تنها وجود معادن سنگ لاشتر در این منطقه که بین دو رشته کوه شیدان و کلاه قاضی واقع است باعث تخریب چشم انداز زیبای منطقه شده است اما از آنجا که فعالیت این معادن مربوط به بیش از 50 سال گذشته می‌باشد و مشمول ضوابط زیستی محیطی مصوب اخیر نمی‌گردند کماکان به فعالیت خود در محدوده پناهگاه حیات وحش ادامه می‌دهند.


سه شنبه 93 شهریور 18 , ساعت 7:17 عصر

 

برای تماشای آثار طبیعی و حیات‌وحش نیازی به صرف هزینه و طی کردن مسافت طولانی وجود ندارد. بلکه در همین پایتخت مکانی با همین هدف در قالب موزه تهیه شده است.

 موزه طبیعت و حیات‌وحش ایران در 1372، از سوی شهرداری تهران به‌منظور آشنا کردن، مردم با میراث فرهنگی و طبیعی و شناخت اهمیت حفاظت از محیط سبز و حیوانات افتتاح شد.

این موزه در 1376 به عضویت شورای بین‌المللی موزه‌ها (ICOM) و کمیسیون آموزش و ارتباطات سازمان جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN CEC) درآمد و در همین سال نیز به شبکه جهانی اینترنت پیوست.

ساختمان موزه با مساحتی حدود 12000 مترمربع در دو طبقه، با بخش‌های متعددی چون زمین‌شناسی، پرندگان، پستانداران، سالن پروانه و کارگاه تاکسیدرمی است که هریک خود به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است.

بخش پرندگان و پستانداران با شش سالن که به شرح ذیل است:

سالن مارها، گوزن‌ها، خرس قهوه‌ای آمریکای شمالی و پرندگان، سالن آهو، قوچ، قرقاول، خرس، پلنگ، شغال، روباه، گرگ و سالن پستانداران قاره آفریقا و سالن آب‌زیان و خزندگان.

بخش زمین‌شناسی با دو سالن که در آن ویژگی‌های دوران مختلف زمین‌شناسی از نظر محیط‌زیست جانوری و گیاهی به تصویر کشیده شده است.

سالن هشت این موزه شامل بخش پروانه‌ها، عنکبوت‌ها، رتیل‌ها و عقرب‌ها است.

در بخش کارگاه تاکسیدرمی، چگونگی فن حفظ و نگه‌داری موجودات به‌صورت غیرزنده به نمایش گذاشته شده است.

از ویژگی‌های خاص این موزه، دارا بودن بخش‌های جانوران زنده مانند پرندگان، خزندگان و دوزیستی‌ها، آبزیان، پستانداران بخصوص گربه‌سانان بزرگ و در بخش غیرزنده، نوع کمیاب پوست ببر مازندران که خود منقرض شده است و نمونه‌های پوست آن با رعایت مقررات CITES، جهت بررسی ژنتیکی به آمریکا فرستاده شده است. همچنین، دو نمونه از نادرترین و زیباترین پستانداران در حال انقراض، با نام‌های گورخر ایرانی و یوزپلنگ آسیایی در آن به نمایش گذاشته شده است.

سایر قسمت‌ها و امکانات رفاهی موزه به شرح ذیل است:
کتاب‌خانه با داشتن 15000 جلد کتاب در تمام زمینه‌های تخصصی مربوط به محیط‌زیست، از معتبرترین کتاب‌خانه‌های علوم گیاهی و جانوری در تهران به شمار می‌رود. این کتاب‌خانه در ابتدای خیابان نیاوران جنب پارکینگ طبقاتی شهرداری واقع است.

آمفی‌تئاتر با ظرفیت 60 نفر محل نمایش فیلم‌هایی درباره حیات‌وحش و هم‌چنین برگزاری سمینار و کنسرت‌های این مرکز در ایام جشنواره کودک و طبیعت و روز جهانی کودک است.

سینمای روباز که هرساله از اول تابستان تا پایان شهریور دایر است و فیلم‌های سینمایی را در سئانس 21 و 23 به نمایش درمی‌آورد ورودی سینما 1000 تومان است.

دام‌پزشکی یا کلینیک pet cheak up مرکزی است جهت معاینه و درمان حیوانات مختلف خانگی. هم‌چنین در این کلینیک حیوانات مختلف اهلی از جمله پرندگان، سنجاب، خرگوش، سگ و ماهی به فروش می‌رسد.

این موزه غیر از ایام سوگواری و روزهای شنبه در مابقی روزها از ساعت 8-30 تا 12.30 و از ساعت 13.30 تا 20.30 پذیرای بازدیدکنندگان است.

آدرس: خیابان نیاوران، دارآباد

 پارک ژوراسیک در تهران,پارک ژوراسیک,گردشگری

  پارک ژوراسیک در تهران,پارک ژوراسیک,گردشگری

  پارک ژوراسیک در تهران,پارک ژوراسیک,گردشگری

  پارک ژوراسیک در تهران,پارک ژوراسیک,گردشگری

  پارک ژوراسیک در تهران,پارک ژوراسیک,گردشگری

  پارک ژوراسیک در تهران,پارک ژوراسیک,گردشگری

  پارک ژوراسیک در تهران,پارک ژوراسیک,گردشگری

  پارک ژوراسیک در تهران,پارک ژوراسیک,گردشگری

  پارک ژوراسیک در تهران,پارک ژوراسیک,گردشگری

منبع: بازارخبر


<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 

ابزار هدایت به بالای صفحه