یکى از پیامبران بزرگى که هم داراى مقام نبوت بود و هم داراى حکومت بىنظیر و بسیار وسیع، حضرت سلیمان بن داوود علیهالسلام است که نام مبارکش هفده بار در قرآن آمده است. او با یازده واسطه به حضرت یعقوب علیهالسلام مىرسد و از پیامبران بزرگ بنى اسرائیل مىباشد.
سلیمان علیهالسلام حکومت وسیعى به دست آورد که در آن جن و انس و پرندگان و چرندگان و باد، همه تحت فرمان او بودند، و بر سراسر زمین فرمانروایى مىنمود.
خداوند در تمجید او مىفرماید:
وَ وَهَبنا لِداوُودَ سُلَیمانَ نِعمَ العَبدُ اءِنَّهُ اَوَّاب؛
ما سلیمان را به داوود علیهالسلام بخشیدیم، چه بنده خوبى! زیرا همواره با خدا ارتباط داشت و به سوى خدا بازگشت مىکرد و به یاد او بود.
امام صادق علیهالسلام فرمود: چهار نفر بر سراسر زمین فرمانروایى کردند که دو نفر از مؤمنان بودند و دو نفر از کافران. مؤمنان عبارت بودند از سلیمان و ذوالقرنین و کافران عبارت بودند از بخت النصر و نمرود.
قرآن در آیه 12 و 13 سوره سبأ، گوشهاى از عظمت و امکانات وسیع سلیمان را بازگو کرده و چنین مىفرماید:
و براى سلیمان علیهالسلام باد را مسخّر کردیم که صبحگاهان مسیر یک ماه را مىپیمود، و عصرگاهان مسیر یک ماه را، و چشمه مس (مذاب) را براى او روان ساختیم، و گروهى از جنّ پیش روى او به اذن پروردگارش کار مىکردند، و هر کدام از آنها که از فرمان ما سرپیچى مىکرد، او را عذاب آتش سوزان مىچشاندیم.
آنها هر چه سلیمان علیهالسلام مىخواست برایش درست مىکردند، معبدها، تمثالها، ظروف بزرگ غذا همانند حوضها، و دیگهاى ثابت (که از بزرگى قابل حمل و نقل نبود، و به آنان گفتیم:) اى آل داوود! شکر (این همه نعمت را) بجا آورید، ولى عده کمى از بندگان من شکرگزارند.
آرى، خداوند مواهب عظیمى به این پیامبر بزرگ داد، مرکبى بسیار سریع و تندرو که با آن مىتوانست در مدتى کوتاه، سراسر کشور پهناورش را سیر کند، مواد معنى فراوان براى انواع صنایع و نیروى فعال کافى براى شکل دادن به این مواد معنى به او عطا کرد. او با بهرهگیرى از این وسایل، معابد بزرگى ساخت. و مردم را به عبادت خداى یکتا ترغیب نمود، و براى پذیرایى از لشگریان و مستضعفان، امکانات وسیعى در اختیارش قرار گرفت و در برابر این همه مواهب، خداوند به او دستور شکرگزارى داد.
حضرت سلیمان علیهالسلام در سیزده سالگى حکومت را به دست گرفت و چهل سال حکومت کرد و سرانجام در 53 سالگى از دنیا رفت.
عظمت مقام ظاهرى و باطنى حضرت سلیمان علیهالسلام بسیار وسیع و بىنظیر بود. در این جا در میان صدها نمونه به سه نمونه زیر توجه کنید:
1 - دعاى مورچه
در زمان حضرت سلیمان علیهالسلام، بر اثر نیامدن باران، قحطى شدیدى به وجود آمد. ناچار مردم به حضور حضرت سلیمان آمدند و از قحطى شکایت کردند و در خواست نمودند تا حضرت سلیمان علیهالسلام براى طلب باران، نماز استسقاء بخواند.
سلیمان علیهالسلام به آنها گفت: فردا پس از نماز صبح، با هم براى انجام نماز استسقاء به سوى بیابان حرکت مىکنیم.
فرداى آن روز مردم جمع شدند و پس از نماز صبح، به طرف بیابان حرکت کردند.
ناگهان سلیمان علیهالسلام در مسیر راه مورچهاى را دید که پاهایش را روى زمین نهاده و دستهایش را به سوى آسمان بلند نموده و مىگوید: خدایا ما نوعى از مخلوقات تو هستیم و از رق تو، بى نیاز نیستیم. ما را به خاطر گناهان انسانها به هلاکت نرسان.
سلیمان علیهالسلام رو به جمعیت کرد و فرمود: به خانههایتان بازگردید، خداوند شما را به خاطر غیر شما (مورچگان) سیراب کرد!
در آن سال آن قدر باران آمد که سابقه نداشت.
آرى گناه موجب بلا از جمله قحطى خواهد شد.
2 - گریز از مرگ!!
در زمان حکومت حضرت سلیمان علیهالسلام، مردى سادهاندیش، در حالى که سخت ترسیده و وحشت کرده بود و چهرهاش زرد و لبهایش کبود شده بود به سراى سلیمان علیهالسلام پناهنده شد و با عجز و لابه گفت: اى سلیمان به من پناه بده.
سلیمان به او گفت: چه شده؟
او عرض کرد: عزرائیل با خشم به من نگاه کرد. وحشت کردم، از شما تقاضاى عاجزانه دارم که به باد فرمان بدهى که مرا به هندوستان ببرد تا از بند عزرائیل رهایى یابم.
سلیمان به تقاضاى او توجه کرد.
باد را فرمود تا او را شتاب
بُرد سوى خاک هندوستان بر آب
روز بعد، سلیمان علیهالسلام، عزرائیل را دید و گفت: چرا به این بینوا، با دیده خشم آلود، نگاه کردى که از وطن، آواره و بى خانمان شد.
عزرائیل گفت: خداوند فرموده بود که من جان او را در هندوستان قبض کنم و چون او را در این جا دیدم، از این رو در فکر فرو رفتم و حیران شدم؛ با تعجب گفتم اگر او داراى صد پر هم باشد و به طرف هندوستان پرواز کند، به آن جا نمىرسد:چون به امر حق به هندوستان شدم
دیدمش آن جا و جانش بِستُدم
به هندوستان رفتم و دیدم او آن جا است، و در نتیجه جانش را گرفتم.
3 - پاسخ جن بزرگ، به سوالات سلیمان
حضرت سلیمان علیهالسلام از پیامبرانى بود که خداوند او را بر جن و انس و... مسلط نموده بود. روزى چند نفر از اصحاب خود را همراه یکى از جنهاى بزرگ و گردنکش فرستاد، تا چند ساعتى به میان مردم بروند و گردش کنند و سپس بازگردند و به اصحاب فرمود: در این سیر و سیاحت هر چه را از آن جن شنیدید به خاطر بسپارید و وقتى نزد من آمدند برای من بیان کنید.
آنها همراه آن جن سرکش حرکت کردند تا به بازار رسیدند و امور زیر را از آن جن دیدند:
1 - دیدند آن جن به آسمان نگاه کرد و سپس به مردم نگریست و سرش را تکان داد.
2 - از آن جا عبور نمودند تا به خانهاى رسیدند. دیدند شخصى از دنیا رفته و بستگان او گریه مىکنند. آن جن وقتى که آن منظره را دید خندید.
3 - از آن جا عبور نمودند و افرادى را دیدند که سیر را با پیمانه مىفروشند، ولى فلفل را با وزن (و سنجش دقیق ترازو) مىفروشند. آن جن با دیدن آن منظره خندید.
4 - از آن جا عبور نمودند و به گروهى رسیدند. دیدند آنها ذکر خدا مىگویند و به یاد خدا به سر مىبرند، ولى گروه دیگرى در کنار آنها هستند و به امور بیهوده و باطل سرگرم مىباشند. آن جن سرش را تکان داد و لبخند زد.
یاران سلیمان علیهالسلام، از این سیر و عبور بازگشتند و جریان را (در چهار مورد فوق) به سلیمان علیهالسلام گزارش دادند.
?سلیمان علیهالسلام آن جن را احضار کرده و از او چهار موضوع مذکور پرسید:
1 - وقتى که به بازار رسیدى، چرا سرت را به آسمان بلند نمودى، و سپس به زمین و مردم نگاه کردى و سرت را تکان دادى؟
جن گفت: فرشتگان را بالاى سر مردم دیدم که اعمال آنها را با شتاب مىنوشتند. تعجب کردم که آنها این گونه با شتاب مىنویسند ولى انسانها آن گونه با شتاب سرگرم (امور مادى خود) هستند.
2 - وقتى که به خانهاى وارد شدى، شخصى مرده بود و حاضران گریه مىکردند، چرا خندیدى؟
جن گفت: خندهام از این رو بود که آن شخص مرده، به بهشت رفت، ولى حاضران (به جاى خوشحالى) گریه مىکردند.
3 - چرا وقتى که دیدى سیر را با پیمانه، و فلفل را با وزن مىفروشند خندیدى؟
جن گفت: از این رو که دیدم سیر را با آن همه ارزش، که کیمیاى درمان است با پیمانه مىفروشند، ولى فلفل را که مایه بیمارى است با وزن دقیق به فروش مىرسانند! از این رو از روى تعجب خندیدم.
4 - چرا در مورد آن دو گروه که یکى در یاد خدا و دیگرى سرگرم لهو و امور بیهوده بودند، سر تکان دادى و خندیدى؟
جن گفت: زیرا تعجب کردم که دو گروه، هر دو انسانند، ولى گروه اول بیدار و در یاد خدایند، اما گروه دوم غافل و سرگرم در بیهودگى هستند.
قضاوت سلیمان، و جانشینى او از داوود علیهالسلام
حضرت داوود علیهالسلام [از پیامبران خدا بود و سالها در میان قوم خود، به هدایت مردم پرداخت. در اواخر عمر] از طرف خدا به او وحى شد: از خاندان خود، وصى و جانشین براى خود تعیین کن.
حضرت داوود علیهالسلام چندین فرزند (از همسران مختلف) داشت. یکى از پسرانش نوجوانى بود که مادر او نزد حضرت داوود علیهالسلام به سر مىبرد، و داوود علیهالسلام مادر او را (که یکى از همسرانش بود) دوست داشت.
حضرت داوود علیهالسلام پس از دریافت وحى مذکور، نزد آن همسرش آمد و به او گفت:
خداوند به من وحى کرده تا از خاندانم، یکى از آنها را براى خود وصى و جانشین قرار مىدهم.
همسر داوود: خوب است که آن وصى، پسر من باشد.
داوود: من نیز، قصدم همین بود، ولى در علم حتمى خدا گذشته که وصى من سلیمان (پسر دیگرم) است.
از سوى خدا وحى دیگرى به داوود علیهالسلام شد که قبل از رسیدن فرمان من شتاب نکن.
از این وحى، چندان نگذشت که دو مرد که با هم مرافعه و نزاع داشتند به حضور حضرت داوود علیهالسلام براى قضاوت آمدند. آنها به داوود علیهالسلام گفتند: یکى از ما دامدار است، و دیگرى باغدار مىباشد.
خداوند به داوود علیهالسلام وحى کرد: پسران خود را نزد خود جمع کن، و به آنها بگو هر کس در مورد نزاع این دو نفر باغدار و دامدار، قضاوت صحیح کند او وصى تو بعد از تو است.
حضرت داوود علیهالسلام پسران خود را نزد خود جمع کرد و ماجرا را به آنها گفت، آن گاه باغدار و دامدار، جریان دعواى خود را چنین بیان کردند.
باغدار: گوسفندهاى این مردِ دامدار به میان باغ من آمدهاند و به درختان من صدمه زدهاند.
دامدار: من اطلاع نداشتم، آنها حیوانند و خودشان به محل باغ او رفتهاند.
در میان پسران داوود علیهالسلام هیچکدام سخنى نگفت جز سلیمان علیهالسلام که به باغدار (صاحب باغ درخت انگور) فرمود:
اى باغدار! گوسفندان این مرد، چه وقت به باغ آمدهاند؟
باغدار: شبانه آمدهاند.
سلیمان: (خطاب به دامدار) اى صاحب گوسفندان! من حکم مىکنم که بچهها و پشم امسال گوسفندان تو، به باغدار تعلق دارد. (زیرا دامدار در شب، لازم است که گوسفندان خود را حفظ و کنترل کند).
داوود علیهالسلام به سلیمان گفت: چرا حکم نکردى که صاحب گوسفند، گوسفندان خود را به باغدار بدهد، با این که علماى بنى اسرائیل پس از قیمتگذارى و سنجش دریافتهاند که قیمت گوسفندهاى دامدار براى قیمت انگور (آن سال) باغ است.
سلیمان: قضاوت من از این رو است که درختهاى انگور از ریشه قطع و نابود نشدهاند، و تنها بار و میوه آنها خورده شده است و سال آینده بار مىدهند.
خداوند به داوود علیهالسلام وحى کرد قضاوت صحیح در این حادثه، همان قضاوت سلیمان علیهالسلام است. اى داوود! تو چیزى را خواستى و ما چیز دیگرى را [تو خواستى که آن پسرت که مادرش را دوست دارى جانشین تو گردد، ولى ما خواستیم سلیمان علیهالسلام وصى تو شود].
حضرت داوود علیهالسلام نزد همسر مورد علاقهاش آمد و گفت: ما چیزى را خواستیم و خدا چیز دیگر را خواست جز آنچه را که خدا مىخواهد واقع نمىشود. ما در برابر فرمان الهى تسلیم و خشنود هستیم.
آنگاه امام صادق علیهالسلام پس از بیان این ماجرا فرمود: ماجراى امامان و اوصیاء علیهم السلام نیز بر همین گونه است؛ آنها حق ندارند از امر خدا تجاوز نمایند و مقام امامت را از صاحبش گرفته و به دیگرى بدهند.
به این ترتیب سلیمان علیهالسلام در میان فرزندان داوود علیهالسلام به عنوان وصى و جانشین آن حضرت شناخته شد. با توجه به این که قبل از این ماجرا، اگر داوود علیهالسلام سلیمان را انتخاب مىکرد، بین فرزندانش نزاع مىشد، ولى وحى خداوند به ترتیب فوق، هرگونه نزاع را از بین برد.
عصاى سلیمان علیهالسلام که نشانه برترى او گردید
شیخ صدوق رحمة الله علیه نقل مىکند: حضرت داوود علیهالسلام طبق وحى الهى خواست حضرت سلیمان علیهالسلام را خلیفه و جانشین خود قرار دهد.
هنگامى که این موضوع را به بزرگان بنى اسرائیل خبر داد، از این خبر ناراحت شده و فریاد اعتراض بر آورده به داوود گفتند: آیا جوانى را خلیفه خود قرار مىدهى با این که بزرگتر از او در میان ما وجود دارد؟
حضرت داوود علیهالسلام سران طوایف دوازدهگانه بنى اسرائیل را احضار کرد و به آنها فرمود: اعتراض شما به من رسید، شما عصاهاى خود را بیاورید و نام خود را روى آن عصا بنویسید. سلیمان علیهالسلام نیز عصایش را مىآورد و نامش را روى آن عصا مىنویسد. همه این عصاها را در درون اطاق بگذارید و درِ آن اطاق را ببندید و قفل کنید و شما سران و رؤساى طوایف (اسباط) یک شب از این اطاق نگهبانى نمایید تا کسى وارد آن نشود. فردا صبح درِ اطاق را باز کنید، عصاى هر کسى که سبز شده و میوه داده باشد، صاحب آن عصا رهبر مردم بعد از من است.
سران قوم (اسباط) این پیشنهاد را پذیرفتند و عصاهاى خود را آورده و در میان اطاقى مخصوص قرار دادند و در آن را بستند و یک شب در آن جا نگهبانى دادند. صبح فرداى آن شب، به امامت داوود علیهالسلام نماز خوانده شد. بعد از نماز درِ آن اطاق را باز کردند و دیدند تنها عصاى سلیمان علیهالسلام سبز شده و میوه داده است. آن را به داوود علیهالسلام تسلیم نمودند. داوود علیهالسلام آن را به همه نشان داد و همه این نشانه را پذیرفتند. داوود علیهالسلام خطاب به پسرانش گفت: اى پسرانم! چه عملى خنکتر از هر چیز است؟ گفتند: عفو خدا و عفو انسانها از همدیگر. فرمود: اى پسرانم! چه چیز شیرینتر است؟ گفتند: محبت، که روح خدا در میان بندگان مىباشد. داوود علیهالسلام خشنود شد و در میان بنى اسرائیل عبور نموده و جانشینى سلیمان علیهالسلام و رهبرى او بعد از خودش را به مردم اعلام کرد.
تواضع حضرت سلیمان علیهالسلام در برابر خدا
با اینکه حضرت سلیمان دارای آن همه مقامات عالی و حکومت سراسری جهان بود هرگز مغرور نشد و زندگی بسیار ساده ای داشت. به فرموده امام صادق علیه السلام غذای از گوشت و نان نرم گرفته شده از آرد سفید را در اختیار مهمانانش می گذاشت و اهل و عیالش نان خشک و زبر می خوردند و خودش نان جوین سبوس نگرفته می خورد.
روزی حضرت سلیمان علیه السلام از بیت المقدس بیرون آمد در حالی که سیصد هزار تخت در جانب راست او بود که انسانها عهده دار آن بودند و سیصد هزار تخت در جانب چپ او وجود داشت که جن ها بر آنها گمارده شده بودند. به پرندگان فرمان داد بر روی لشگرش سایه بیافکنند، به باد فرمان داد تا آنها را به مدائن برساند؛ باد ماموریت خود را انجام داد، سپس از آنجا به منطقه اسطخر بازگشت و شب را در آنجا به سر برد. فردای آن شب به جزیره «برکاوان» (واقع در فارس) رفت. سپس به باد فرمان داد آنها را به سرزمین گود فرود آورد. باد چنین کرد. آنها در سرزمینی فرود آمدند که نزدیک بود پاهایشان به آبهای زیر زمین برسد. بعضی از حاضران به دیگران گفتند: «آیا حکومت و سلطنتی بزرگتر از این دیده اید؟» بعضی جواب دادند: نه هرگز چنین شکوه و عظمتی نه دیده ایم و نه شنیده ایم. فرشته ای از آسمان فریاد زد: پاداش یک تسبیح بزرگتر است از آنچه شما مشاهده کردید.
بر همین اساس روزی حضرت سلیمان علیه السلام با اسکورت و شکوه پادشاهی عبور می کرد در حالی که پرندگان بر سرش سایه افکنده بودند و جن و انس در اطرافش با کمال ادب و احترام عبود می نمودند. در مسیر راه دید عابدی در گوشه ای مشغول عبادت خدا است. آن عابد هنگامی که موکب پرشکوه سلیمان را دید به پیش آمد و گفت: «ای پسر داود! براستی خداوند سلطنت و امکانات عظمیمی در اختیارت نهاده است!»
حضرت سلیمان که هرگز به جاه و مقام دل نبسته و مقامات ظاهری او را مغرور ننموده بود، به عابد چنین فرمود:
لتسبیحه فی صحیفه مومن خیر مما اعطی لابن داود، فان ما اعطی ابن داود یذهب و التسبیح تبقی
ثواب یک تسبیح خالص در نامه عمل مومن از همه آنچه خداوند به سلیمان داده بیشتر است زیرا ثواب آن تسبیح در نامه عمل باقی می ماند ولی سلطنت سلیمان از بین میرود.
آری سلیمان علیه السلام با آن همه امکانات و عظمت این گونه متواضع بود.
رژه نیروهاى رزمى از مقابل سلیمان علیهالسلام
روزى حضرت سلیمان علیهالسلام عصر هنگام از اسبهاى تیزرو و چابک خود که آنها را براى میدان جهاد آماده کرده بود، دیدن مىکرد. مأموران با آن اسبها در پیش روى سلیمان علیهالسلام رژه مىرفتند.
سلیمان علیهالسلام با علاقه و اشتیاق مخصوص، آن اسبها را روانه میدان نمودند. آنها به گونهاى تند و تیز از مقابل سلیمان عبور کردند که سلیمان علیهالسلام با تمام وجود به آنها مىنگریست، تا این که آنها از نظرش دور و پنهان شدند.
سلیمان علیهالسلام که به جهاد با دشمن و دفاع از حریم حق، علاقه فراوان داشت، گفت:
من این اسبها را به خاطر پروردگارم دوست دارم و مىخواهم از آنها در راه جهاد استفاده کنم.
وقتى اسبها از نظر سلیمان علیهالسلام دور و پنهان شدند، سلیمان علیهالسلام به مأموران گفت:
آنها را برگردانید تا آنها را بار دیگر مشاهده کنم. مأموران اسبها را بز گرداندند.
سلیمان دست بر گردن و ساقهاى آنها کشید و به این ترتیب آنها را نوازش نمود و سوارانشان را تشویق کرد، و درس آمادگى در برابر دشمن را به همه آموخت.
مکافات یک ترک اولى
حضرت سلیمان علیهالسلام همسران متعددى براى خود انتخاب کرد و هدفش این بود که از آن همسران داراى فرزندان متعددى شود تا در اداره مملکت و جهاد با دشمن، به او کمک کنند. بر همین اساس گفت: من با آنها همبستر مىشوم و به زودى فرزندان متعددى نصیبم شده و همه آنها یاوران من و رزمندگان در جبهه جهاد خواهند شد.
او در این گفتار، تنها به همسران خودش اتکا کرد، خدا را از یاد برد و اءن شاء الله؛ اگر خدا بخواهد نگفت و به این ترتیب بر اثر یک لحظه غفلت، لغزش پیدا کرد و ترک اولى نمود. از این رو وقتى که در هنگامش به سراغ همسرانش رفت، تنها داراى یک فرزند از آنها شد، آن هم ناقص الخلقه بود. جسد مرده آن فرزند را آوردند روى تخت او افکندند.
سلیمان علیهالسلام دریافت که در این آزمایش الهى، لغزیده است، توبه و انابه کرد و از درگاه خدا تقاضاى بخشش نمود، و گفت: خدایا مرا ببخش، و به من حکومت بى نظیر عنایت کن. خداوند حکمت بسیار با اقتدارى به او داد. باد را تحت فرمان او نمود، تا به فرمان او به نرمى حرکت کند و هر جا او بخواهد برود. شیاطین و سرکشان را نیز تحت تسخیر او در آورد، و او را داراى مقامات ارجمندى نمود.
گزارش عجیب هُدهُد به سلیمان علیهالسلام
حضرت سلیمان علیهالسلام با تمام حشمت و شکوه و قدرت بى نظیر بر جهان حکومت مىکرد. پایتخت او بیت المقدس در شام بود. خداوند نیروهاى عظیم و امکانات بسیار در اختیار او قرار داده بود، تا آن جا که رعد و برق و باد و جن و انس و همه پرندگان و چرندگان و حیوانات دیگر تحت فرمان او بودند. و او زبان همه آنها را مىدانست.
هدف حضرت سلیمان علیهالسلام این بود که همه انسانها را به سوى خدا و توحید و اهداف الهى دعوت کند و از هر گونه انحراف و گناه باز دارد و همه امکانات را در خدمت جذب مردم به سوى خدا قرار دهد.
در همین عصر در سرزمین یمن، بانویى به نام بلقیس بر ملت خود حکومت مىکرد و داراى تشکیلات عظیم سلطنتى بود ولى او و ملتش به جاى خدا، خورشیدپرست و بتپرست بودند و از برنامههاى الهى به دور بوده و راه انحراف و فساد را مىپیمودند. بنابراین لازم بود که حضرت سلیمان علیهالسلام با رهبرىها و رهنمودهاى خردمندانه خود آنها را از بیراهها و کجروىها به سوى توحید دعوت کند. و مالاریاى بتپرستى را که واگیر نیز بود، ریشه کن نماید.
پنج شنبه 92 خرداد 30 , ساعت 7:14 عصر
نوشته شده توسط محمد مبین احسانی نیا | نظرات دیگران [ نظر]