سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
سه شنبه 92 تیر 25 , ساعت 9:38 عصر

 

دانستنی‍های قرآن,آیا می دانید,آیا میدانید,اطلاعات عمومی

دانستنی‍های قرآن

آیا می دانید .... قرآن دارای 114 سوره است.

آیا می دانید ....قرآن دارای  6236  آیه است.

آیا می دانید ....قرآن 114 بسم الله الرحمن الرحیم دارد.

آیا می دانید ....قرآن دارای 120 حزب می باشد.

آیا می دانید ....قرآن 30 جز  دارد.

آیا می دانید ....بزرگترین سوره قرآن بقره است.

آیا می دانید ....کوچکترین سوره قرآن کوثر می باشد.

آیا می دانید ....بهترین آیه،  آیه الکرسی است.

آیا می دانید ....آیه  282 سوره بقره بزرگترین آیه قرآن است.

آیا می دانید ....عظیم ترین آیات  بسم الله الرحمن الرحیم می باشد.

آیا می دانید ....کوچکترین آیه قرآن  مدها متان  در سوره الرحمن  است.

آیا می دانید ....بهترین شب در قرآن  شب قدر است.

آیا می دانید ....بهترین ماه  در قرآن ماه رمضان  است.

آیا می دانید ....بهترین سوره قرآن  یس است.

آیا می دانید ....سوره حمد  به مادر قرآن معروف است.

آیا می دانید ....سوره فجر به سوره امام حسین (ع)  معروف است.

آیا می دانید ....بهترین خوردنی که در قرآن ذکر شده عسل میباشد.

آیا می دانید ....بهترین نوشیدنی که در قرآن به آن اشاره شده است شیر می باشد.

آیا می دانید ....در قرآن مجید پانزده آیه سجده دار وجود دارد که بعد از شنیدن یا خواندن چهار آیه آن سجده واجب می شود وباید سجده کرد، یازده آیه دیگر سجده مستحبی است،یعنی اگر سجده نکنی هم اشکالی ندارد.
سجده های واجب
1- آیه 15 سوره سجده (الجُرُزْ و یا اَلْمَضاجِعْ)
2- آیه 37 سوره فصلت
3- آخرین آیه سوره نَجم
4- آخرین آیه سوره عَلَقْ.


سه شنبه 92 تیر 25 , ساعت 9:35 عصر

 

ماه رمضان,اعمال ماه رمضان,دعاهای ماه رمضان

ماه رمضان بهترین فرصت شارژ و تقویت روح و جسم انسان است . غبارها و زنگارها و کدورت های حاصل از 11 ماه زندگی در این دنیا تنها با گذر از ماه رمضان و استفاده ناب از این فرصت طلایی و انرژی فوق العاده به انسان تزریق می گردد .

آیا دوست دارید که روح خود را با موثرترین تکنیک و روش و در بهترین زمان شارژ کنید؟ یک شارژ شگفت انگیز که تا یک سال و گاهی تا یک عمر سود و بهره کافی به شما بدهد و نیاز های واقعی تان را تأمین کند .

شما تا پایان ماه رمضان فرصت دارید تا رمز سیم کارت روح خود را فعال کنید کافی است برای ثبت نام در لیست روزه داران واقعی به اولین ایستگاه دلتان رجوع کنید و با قلبی خالص و مطیع نیت کنید.

البته مراقب باشید فرصت ها را به راحتی از دست ندهید!

شارژ روح یعنی چه؟

وجود هر انسانی از دو بعد روح و جسم تشکیل شده است که در صورت رشد و تکامل این ابعاد سعادت دنیا و آخرت نصیب انسان می گردد. اگر هر کدام از این ابعاد به تنهایی طی مسیر کند و همراه هم نشوند، هیچ گاه به مقصد نهایی سعادت و سلامت واقعی نمی رسند.

روح انسان مانند جسمش  حالات سه گانه سلامت، بیماری، مرگ را دارد. شارژ یعنی تقویت حیات و نیرو و انرژی دادن به روح و به معنای زیباتر طهارتی که به واسطه دوری از گناه و پلیدی حاصل می شود و روح، کمال و قدرت می یابد. آری گناه و خطا و نافرمانی خدای تعالی روح را ضعیف و افسرده می کند و بر عکس، خویشتنداری و حفظ نفس از ارتکاب معاصی قدرت و عظمت و کمال را بالا می برد.

اثرات حیات روح

حال اگر روحمان تقویت شود چه اثراتی دارد؟

مرحله اول: تسلط بر نفس

به واسطه معنویات و عبادات روح تقویت و موجب تسلط انسان بر نفس خویشتن می گردد، بینشی نافذ پیدا می کند و به معایب خود بینا می گردد؛ وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا (طلاق/2)؛ و هر کس از خدا پروا کند [خدا] براى او راهی قرار مى‏دهد.

مرحله دوم: تقویت اراده

آدمی بر نفس خویش غالب و قاهر می گردد. اراده اش در برابر خواهش های حیوانی نیرومند می شود و مدیریت لایقی نسبت به دائره وجودش کسب می کند.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ ؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید.(بقره/183)

سعادت

مرحله سوم : تسلط بر قوه متخیله

ذهن ما هر لحظه از موضوعی متوجه موضوع دیگر می شود و حضور قلب ما را از ما می گیرد برای همین در نماز هیچگاه حضور نداریم و این نشانه ضعف ماست اما سالکان راه عبادت بر قوه متخیله خویش ولایت دارند و اقل این مطیع ساختن این است که روح و ضمیر به سابقه فطری خداخواهی هر وقت میل به عالم بالا کند این قوه با بازیگری خود مانع و مزاحم نمی شود.

مرحله چهارم : فرمانبرداری تن

خود بدن از هر لحاظ تحت فرمان و اراده شخص در می آید، به طوری که در حوزه بدن خود اشخاص اعمال خارق العاده ای سر می زند.

امام صادق(علیه السلام) فرمودند: آنچه را که همت و اراده نفس در آن نیرومند گردد و جداً مورد توجه نفس واقع شود، بدن از انجام آن ناتوانی نشان نمی دهد .

مرحله پنجم: فرمانبرداری طبیعت

طبیعت خارجی نیز تحت نفوذ اراده انسان قرار می گیرد و مطیع انسان می شود. معجزات و کرامات انبیاءا و اولیاء حق از این مقوله است. خداوند در آیات قرآن اشاره های متعددی به تسخیر کائنات توسط بندگان خاص خود دارد.

فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّیحَ تَجْرِی بِأَمْرِهِ رُخَاء حَیْثُ أَصَابَ

پس باد را در اختیار او قرار دادیم که هر جا تصمیم مى‏گرفت به فرمان او نرم روان مى‏شد. (ص/36)

زمان ناب

در این مسیر بعضی زمان ها مانند ایستگاه های تأمین کننده انرژی می باشند که مواد مغذی لازم را به روح و جسم انسان می رسانند. ماه رمضان بهترین فرصت شارژ و تقویت روح و جسم انسان است. غبارها و زنگارها و کدورت های حاصل از 11 ماه زندگی در این دنیا تنها با گذر از ماه رمضان و استفاده ناب از این فرصت طلایی و انرژی فوق العاده به انسان تزریق می‌گردد.

یک فرصت طلایی

عبادت در این ماه مهمترین اثر را بر روح و جسم ما می گذارد زیرا این ماه، ماه عبادت، وصل شدن و بازگشت به اصل فطرت می باشد.

هر کسی کو دور ماند از اصل خویش     باز جوید روزگار وصل خویش

فرصت طلایی تربیت

خداوند بهترین کتاب راهنمای بشریت را در ماه رمضان بر قلب مبارک پیامبر نازل کرده است و این ماه را ماه اتصال به مبداء هستی قرار داده است و نتیجه یک ماه عبادت و دوری از حرام و پرهیز از خوردن و آشامیدن به معنایی وصل به منشاء علم و قدرت و رحمانیت در بهترین زمان است که علاوه بر تقویت روح و اراده و پشتکار، قدرت و پاکی ما را دو چندان می کند و ضعف و سستی روح ما را برطرف می کند.

«شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ»؛ ماه رمضان [همان ماه] است که در آن قرآن فرو فرستاده شده است [کتابى ] که مردم را راهبر و [متضمن] دلایل آشکار هدایت و [میزان] تشخیص حق از باطل است(بقره /185)

درهای بهشت باز و باب های جهنم را می بندد، شیطان را در غل و زنجیر نگه می دارد و زمین و زمان گویی به یاری انسان می آیند تا از صبح تا شب  محور و هدف زندگی انسان خدایی شدن و به خدا رسیدن شود.  

هر عملی که در این ماه انجام شود بر همه ماه های دیگر افضلیت دارد ،در باره قرآن خواندن پیامبر (صلی الله علیه وآله) چنین می فرمایند: اگر کسى در این ماه یک آیه از قرآن تلاوت کند، ثوابش مثل کسى است که در غیر ماه رمضان یک ختم قرآن کرده است

پیامبر(صلی الله علیه وآله) در خطبه شعبانیه خود درباره فضیلت و عظمت ماه رمضان فرموده است: «ای بندگان خدا! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی آورده است؛ ماهی که نزد خداوند بهترین ماه‌ها است؛ روزهایش بهترین روزها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است.

بر مهمانی خداوند فرا خوانده شدید و از جمله اهل کرامت قرار گرفتید. در این ماه، نفس‌های شما تسبیح، خواب شما عبادت، عمل‌هایتان مقبول و دعاهایتان مستجاب است.»

فرصت ها را در یابید

بهترین عمل استفاده بهینه از فرصت ماه رمضان است استغفار، توبه، قرآن خواندن، روزه، نیکی به دیگران، صله ارحام پاداش ویژه ای پیدا می کند و برندگان واقعی کسانی هستند که فرصت ها را از دست نمی دهند و تا آخر این ماه در این مسابقه گوی سبقت را از همگان می برند .

رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مى شوند و تا آخرین شب بسته نمی شود و همچنین می فرمایند: اى مردم ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است، ماهى است که پیش خدا بهترین ماه است و روزهایش بهترین روزها و شب هایش بهترین شب ها و ساعاتش بهترین ساعات.

هر عملی که در این ماه انجام شود بر همه ماه های دیگر افضلیت دارد، درباره قرآن خواندن پیامبر(صلی الله علیه وآله) چنین می فرمایند: اگر کسى در این ماه یک آیه از قرآن تلاوت کند، ثوابش مثل کسى است که در غیر ماه رمضان یک ختم قرآن کرده است .

درباره انفاق نیز امام صادق علیه السلام می فرمایند: هر کس در ماه رمضان صدقه‏اى بدهد خداوند هفتاد نوع بلا را از او دور می ‏کند.


سه شنبه 92 تیر 25 , ساعت 9:33 عصر

مبطلات روزه, روزه, روزه گرفتن, روزه داری,

 

چیزهایى که روزه را باطل مى‏کنند ( مبطلات روزه )

 

ده چیز روزه را باطل مى‏کند:

 

اول: خوردن

 

دوم: آشامیدن

 

سوم : دروغ بستن به خدا و پیغمبر (ص) و جانشینان پیغمبر علیهم السلام

 

چهارم : جماع (نزدیکی کردن با زنان)

 

پنجم:استمنا، و استمنا آن است که انسان با خود کارى کند که منى از او بیرون آید .

( سیستانی ، وحید ، تبریزی : یا دیگری غیر از جماع ، کاری کند که منی از او بیرون آید.)

 

ششم: باقى ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح

 

هفتم: رساندن غبار غلیظ به حلق

 

هشتم: فرو بردن تمام سر در آب  ( در رساله آیت الله سیستانی امده که روزه را باطل نمیکند ولی کراهت شدیده دارد )

 

نهم: اماله کردن (تنقیه:فروکردن چیزی از ناحیه مقعد) با چیزهاى روان

 

دهم: قى کردن (بالا آوردن و استفراغ ، از روی عمد)

 

------------------------------------------------------------------------

 

مسئله ها

 

مساله 1:

اگر روزه دار عمدا چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه او باطل می شود، چه خوردن و آشامیدن آن چیز معمول باشد مثل نان و آب ، چه معمول نباشد مثل خاک وشیره درخت ، و چه کم باشد یا زیاد.

 

حتی اگر مسواک را از دهان بیرون آورد ودوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو برد، روزه او باطل می شود

 

(قسمت آخر در رساله آیت الله بهجت نیامده )

 

(آیت الله وحید خراسانی: مگر آنکه آن رطوبت در آب دهان به طوری از بین برود که رطوبت خارج به آن گفته نشود)

 

مساله 2:

اگر موقعی که مشغول غذا خوردن است بفهمد صبح شده ، باید لقمه را از دهان بیرون آورد. و چنانچه عمدا فرو برد، روزه اش باطل است و به دستوری که بعدا گفته خواهد شد، کفاره هم بر او واجب می شود.

 

مساله 3:

اگر روزه دار سهوا چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه اش باطل نمی شود.

 

مساله 4:

احتیاط واجب آن است که روزه دار از استعمال آمپولی که به جای غذا به کار می رود، خودداری کند. ولی تزریق آمپولی که عضو را بی حس می کند یابه جای دوا استعمال می شود، اشکال ندارد.

 

(آیت الله وحید خراسانی : احتیاط مستحب آن استکه ... )

 

(آیت الله صافی: احتیاط مستحب آن است که روزه دار از استعمال آمپول خودداری کند وفرقی بین آمپولها نیست .

 

و اگر لازم شد و تزیق کرد، روزه او باطل نمی شود احتیاط واجب آن استکه...  .)

 

(آیت الله سیستانی:  آمپولى که عضو را بى حس مى کند یا به جهت دیگر استعمال مى شود , براى روزه دار اشکال ندارد. بهتر آن است که از استعمال آمپولی که به جای دوا و غذابه کار می برند، خودداری کند.)

 

مساله 5:

اگر روزه دار چیزى را که لاى دندان مانده است , عمدا فرو ببرد , روزه اش باطل مى شود.

 

مساله 6:

کسى که مى‏خواهد روزه بگیرد، لازم نیست پیش از اذان دندانهایش را خلال کند، ولى اگر بداند غذایى که لاى دندان مانده در روز فرو مى رود(1)، چنانچه خلال نکند و چیزى از آن فرو رود روزه‏اش باطل مى‏شود. (2)

 

بلکه اگر فرو هم نرود، بنابر احتیاط واجب باید قضاى آن روز را بگیرد.

 

(1 - آیت الله بهجت و آیت الله سیستانی: باید خلال کند)

 

(آیت الله مکارم : احتیاط واجب آن است که قبلا آن را بشوید و خلال کند، و اگر نکند و فرورود روزه را تمام کند و بعد قضا نماید)

 

(2- آیت الله صافی :روزه اش باطل است خواه فرو رود یا نرود)

(جمله آخر در رساله آیت الله وحید نیامده)

 

مساله 7:

فـرو بـردن آب دهان , اگر چه به واسطه خیال کردن ترشى و مانند آن در دهان جمع شده باشد , روزه را باطل نمى کند.

 

مساله 8:

فرو بردن اخلاط سر و سینه , تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد , ولى اگر داخل فضاى دهان شود , احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرند.


سه شنبه 92 تیر 25 , ساعت 9:31 عصر

دعای هنگام افطار,دعای افطار,دعا برای افطار

دعای هنگام افطار

اللَّهُمَّ لَکَ صُمْتُ وَ عَلَى رِزْقِکَ أَفْطَرْتُ وَ عَلَیْکَ تَوَکَّلْتُ

 

دعای امیر المومنین هنگام افطار:

بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ لَکَ صُمْنَا وَ عَلَى رِزْقِکَ أَفْطَرْنَا فَتَقَبَّلْ [فَتَقَبَّلْهُ‏] مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ

 

دعای هنگام صرف لقمه اول افطار:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ یَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ اغْفِرْ لِى

 

قرائت سوره مبارکه قدر نیز به هنگام افطار توصیه شده است .


چهارشنبه 92 تیر 19 , ساعت 6:1 عصر

هدف ما از روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر اجر معنوی آن، بهره بردن از منافع جسمانی و روانی این ماه مبارک است. البته ماه رمضان امسال به دلیل مصادف شدن با روزهای گرم و طولانی تابستان دارای حساسیت و تحمل بیشتری است که با یک برنامه تغذیه ای درست هنگام افطار و سحر می توانیم بدون هیچ گونه مشکلی از مزایای آن بهره ببریم و به مشکلاتی مانند ضعف بدنی، افت فشار، تشنگی و گرسنگی نیز دچار نشویم.

روزه در تابستان, اصول تغذیه در ماه رمضان

رعایت راهکارهای ساده تغذیه ای در افطار و سحر می تواند روزه داران را به منظور دریافت منافع بدنی و تسهیل بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند زیرا یک فرد بیمار به درستی نمی تواند از برکات ماه رمضان فیض ببرد.

 

• برای اینکه کمتر هنگام روزه داری تشنه شوید بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مثل انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز و سیر و پیاز و همچنین غذاهای چرب و پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز می شود پرهیز کنید.

 

• سعی کنید از غذاهای آب پز شده و خورشت های آبدار و کم نمک استفاده کنید.

 

• خوردن مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه هنگام سحر سبب افت سریع قند خون و احساس گرسنگی در طول روز می شود.

 

• بعد از خوردن سحری، بهتر است هنگام مسواک زدن برای کاهش تشنگی و خشکی دهان، از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کنید.

 

• سعی کنید در ماه رمضان میوه های آب دار و سبزی های بیشتری مصرف کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.

 

• بهتر است هنگام افطار از مخلوط آبلیموی تازه با آب یا چای کمرنگ یا شربت خاکشیر به جای قهوه و چای پر رنگ استفاده کنید.

 

• خوردن 8 تا 12 لیوان آب از افطار تا هنگام سحرسبب می شود تا شما در طول روز کمتر دچار تشنگی شوید.

 

• برای اینکه بعد از خوردن افطار و سحری دچار سوزش معده و ترش کردن نشوید بهتر است از غذاهای سبک و کم چرب استفاده کنید. در ضمن مایعات را پس از اتمام غذا بخورید و بلافاصله بعد از خوردن سحری به رختخواب نروید.

 

• بهتر است افطار خود را با یک استکان آب ولرم یا یک فنجان شیر و عسل باز کنید و از خوردن غذا و شیرینی های فراوان هنگام افطار بپرهیزید تا دچار سنگینی و مشکلات معده نشوید.

 

• سعی کنید وعده های غذایی مانند پلو و خورش را دو ساعت بعد از افطار میل کنید تا هضم آن آسان باشد.

 

• برای جلوگیری از بروز یبوست و مشکلات روده، بعد از خوردن افطار آلو و انجیر خیس شده و میوه هایی همچون گلابی، هلو و هندوانه میل کنید.
• ورزش سبک و پیاده روی بعد از افطار به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک زیادی می کند.

 

• وعده سحری را به هیچ عنوان حذف نکنید زیرا ادامه دادن به این روال در طول ماه رمضان سبب افت بدنی و تحلیل عضلانی خواهد شد.

 

• نان و پنیر کم نمک با سبزی یا گردو با یک لیوان شیر از بهترین خوردنی ها برای سحر محسوب می شود زیرا علاوه بر حجم سبک دارای قوت بسیار است.

 

• برای اینکه در طول روز کمتر تشنه شوید، بهتر است علاوه بر خوردن آب فراوان در فاصله افطار تا سحر، از کربوهیدرات هایی همچون نان و غلات و ماکارونی سبوس دار در وعده افطار و سحر استفاده کنید. این مواد سبب می شود گلیکوژن بدن در حد نرمال حفظ شده و فرد کمتر دچار تشنگی شود.


<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 

ابزار هدایت به بالای صفحه