سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
سه شنبه 93 دی 2 , ساعت 2:43 عصر

دانشمندان اسکاتلندی و امریکایی نوعی ماهی را در عمق‌ هشت هزار و 145 متری آب‌های اقیانوس آرام کشف کرده‌اند و رکورد پیشین زندگی در عمق 500 متری آب که در اختیار ماهی دیگری بود، را شکستند.

 

به گزارش بولتن نیوز، این ماهی در عمق درازگودال ماریانا واقع در اقیانوس آرام شناسایی شده و تصور می‌شود نوعی حلزون‌ماهی باشد؛ با این حال، دانشمندان دانشگاه آبردین اسکاتلند اعلام کرده‌اند این موجود هیچ شباهتی به آنچه آن‌ها قبلا دیده‌اند، ندارد.

 

موجود تازه‌کشف‌شده به شدت ظریف است و دارای باله‌هایی بزرگ است؛ دانشمندان معتقدند این ماهی نمی‌تواند در عمق بیش از 8145 متری زندگی کند زیرا فشار در آنجا بسیار شدید خواهد بود.

 

محققان به همراه همکارانشان در دانشگاه هاوایی این ماهی را در فیلم 150 ساعتی شناسایی کردند که از درازگودال ماریانا گرفته شده بود.

 

این فیلم با استفاده از ماشینی به نام «فرودگر هادال» گرفته شده که در دانشگاه آبردین ساخته شده و برای ماجراجویی در آب‌های عمیق طراحی شده است. این سامانه، عمیق‌ترین وسیله شیرجه‌زنی بریتانیاست و به نوعی دوربین زیرآبی با تفکیک‌پذیری بالا مجهز شده است.

 

در این ماجراجویی 30 روزه، دانشمندان 92 شیرجه را به اعماق درازگودال ماریانا که در ساحل شرقی اقیانوس آرام در فیلیپین و جنوب ژاپن واقع شده، زدند.


سه شنبه 93 دی 2 , ساعت 2:42 عصر
هزاران نفر از اعضای گروه «توپاک آمارو» آرژانتین با برگزاری جشن بزرگ خورشید در این کشور اعلام کردند که قصد دارند با برپایی این مراسم سالی سرشار از شادی و نشاط را پیش روی خود قرار دهند.

به گزارش بولتن نیوز، به نقل از «خوخوی ال مومنتو»، هزاران نفر از اعضای گروه «توپاک آمارو» از ایالت‌های «خوخوی»، «چاکو» و « توکومان» آرژانتین با برگزاری جشن بزرگ خورشید در این کشور اعلام کردند: سال گذشته سالی پر از سختی و کار برای ما بود، این جشن باید با شادی  هرچه تمام تر برگزار شود تا بتواند نشاط و خوشحالی را برای سال آینده نیز برای ما به ارمغان آورد.

«میلاگرو سالا» رهبر این گروه در رابطه با برگزاری جشن بزرگ خورشید بیان کرد که این جشن باید در نهایت شادی برگزار شود تا انرژی لازم برای یک سال کاری را برای همه خوخویی‌ها به همراه داشته باشد.

این جشن که ریشه در فرهنگ بومیان منطقه آمریکای جنوبی دارد نماد سنت آن‌ها در فرقه «تاتا اینتی» (پدر خورشید) است.

در این مراسم شرکت کنندگان خورشید را به عنوان حیات بخش زمین در نظر گرفته و مورد ستایش قرار می‌دهند.

بومیان آمریکای جنوبی هر ساله این جشن را در آغاز چرخه جدید کشاورزی و زمان حیات دوباره زمین در منطقه خود جشن می‌گیرند.

«آلیپیو کوایلا» یکی از راهنمایان معنوی گروه «توپاک آمارو» در این رابطه تصریح کرد: ما این تشریفات را از پدربزرگان خود به ارث برداه‌ایم و اینگونه با انرژی‌های آسمانی و زمینی اطراف خود و دنیای زیرپا و بالای سرمان ارتباط برقرار می‌کنیم، جایی که ارواح اجداد ما در آنجا قرار دارند.

وی در ادامه افزود: ما از «تاتا اینتی» و چهار عنصر آب، خاک، آتش و هوا ممنونیم که وجود مارو تشکیل دادند.

اعضای این گروه معتقدند که اعمال آن‌ها در این مراسم برپایه اصولی متقابل است؛ آن‌ها از «پاچاماما» (نام خدای توپاک آمارو) بابت نعماتش قدردانی کرده و او نیز در مقابل به آن‌ها برکت می‌بخشد.

به گفته یکی از نمایندگان ایالت «خوخوی» سازگاری با تعداد زیادی از بومیان یک کشور در ایالتی با این همه فرهنگ و سنت کار مشکلی است. کاری که در حال حاضر به راحتی با آن روبه‌رو شده و شرایط خوبی برای رویارویی با آن موجود می‌باشد.

شرکت کنندگان در این مراسم در ساعات آغازین روز روبه طلوع نور خورشید و در مجاورت آتش (به عنوان عنصر مرکزی جهان) ایستاده و شروع به قدردانی از خدای خود و اعلام درخواست‌هایشان می‌کنند.


سه شنبه 93 دی 2 , ساعت 2:41 عصر
بر اساس یک مطالعه در سال 2009 متوسط عمر خودروهای سواری در جاده های آمریکا 9.4 سال بود که همزمان با آن متوسط عمر وانت ها و کامیونت ها 7.6 سال بود. این دو عدد رکوردهای خوبی برای خودروهای آمریکایی به شمار می آیند. دوام قطعات، عامل اصلی تعیین کننده برای مدت زمان حیات خودرو محسوب می شوند.

به گزارش بولتن نیوز، پیش بینی دوام قطعات کار آسانی نیست. در بعضی موارد ممکن است قطعات یک خودروی نو هم خراب شوند. در موارد دیگر اینطور به نظر می رسد که عمر قطعات جاودانه هستند (مانند ولووی P1800 مدل 1966 آقای گوردن که رکورد بیشترین کارکرد در دنیا را دارد.) اگر خوش شانس باشید و یک خودروی سالم گیر بیاورید و به درستی از آن نگهداری کنید تا صدها و هزاران مایل دوام خواهد آورد.

با اینکه اطلاعات زیادی راجع به قطعات هر خودرو وجود دارد ولی چیزی که روی جعبه قطعات نوشته نمی شود میزان عمر آنهاست. عمر یک قطعه به عوامل زیادی از جمله کیفیت تولید آن، میزان بدرفتاری با آن و نحوه نگهداری آن مربوط می شود.

البته بعضی قطعات برای این ساخته شده اند که مکررا فرسوده شده و تعویض شوند مانند فیلتر روغن و لنت های ترمز. خوشبختانه این قطعات زیاد گران نیستند و با اینکه نسبتا سریع فرسوده می شون برای اغلب دارندگان خودرو اهمیتی ندارند ولی وقتی یه قطعه گران قیمت فرسوده می شود مالک خودرو باید محاسباتی انجام دهد که آیا قطعه مورد نظر را تعویض کند یا یک خودروی جدید بخرد. موتور خودرو گرانترین و مهم ترین قسمت آن است.

تقریبا غیر ممکن است که بتوان عمر دقیقی برای یک موتور مشخص کرد ولی اگر عوامل موثر در عمر موتور را بدانید بهتر می توانید طول بالقوه عمر آن را پیش بینی کنید. با این وجود موتور خودروها با هم فرق دارند، همچنین قطعات یک خودرو نیز متفاوت هستند و ممکن است عمر یکسانی نداشته باشند. اولین عامل در میزان عمر یک موتور نحوه ساخته شدن آن است. موتور خودروها از چندین فلز مختلف ساخته می شوند که در میان آنها آلومینیوم و آهن رایج ترین هستند. در واقع بعضی موتورها با بیش از یک مدل آهن ساخته می شوند. بسیاری از خودروها با بلوک سیلندر چدنی و سرسیلندر آلومینیومی ساخته می شوند. در حالت کلی موتورهایی با سرسیلندر چدنی با دوام تر از بقیه موتورها هستند زیرا در طول سالها چدن قابلیت تحمل گرمای زیادی که موتور تولید می کند را دارد.

نحوه رانندگی با خودرو نیز در عمر موتور آن تاثیر دارد. هر چه موتور تحت فشار بیشتری باشد عمر آن کمتر خواهد شد. کارهایی مانند یدک کشیدن بارهای سنگین، شتابگیری و ترمزگیری های شدید و مکرر، بالا بردن دور موتور بیش از ردلاین یا رانندگی با حداکثر سرعت به مدت طولانی تماما در کاهش عمر موتور نقش دارند. ولی با این وجود فارغ از کیفیت قطعات موتور و نحوه رانندگی با خودرو، مهم ترین عامل افزایش دهنده عمر موتور نحوه رسیدگی به آن است. نگهداری پیشگیرانه در طول عمر قطعات خودرو بسیار موثر است. مطمئنا قطعات خودرو جوری ساخته نمی شوند که تا ابد کار کنند ولی با داشتن اطلاعات لازم در مورد قطعه مورد نظر (به خصوص قطعات موتور) می توانید از عمر بالای قطعات اطمینان حاصل کنید. یکی از مهم ترین جنبه های نگهداری این است که مایعات مورد نیاز موتور را تمیز و تازه نگه دارید. موتور قلب خودرو است و مایعات حکم خون آن را دارند. در بدن انسان کلیه و جگر برای تصفیه و تمیز نگهداشتن خون کار می کنند ولی موتور خودرو نمی تواند مایعات خود را تمیز کند. برای همین عوض کردن به موقع روغن قبل از کثیف شدن آن اهمیت زیادی دارد. روغن کثیف در موتور خودرو مانند خون کثیف در بدن شماست. ممکن است با روغن کثیف تا مدتی اتفاقی نیفتد ولی سرانجام فاجعه ای رخ می دهد. حتی جمع شدن لجن و رسوب های کوچک در طول زمان می تواند عمر موتور را کاهش دهد. اگر کارکرد خودروی شما از 160 هزار کیلومتر بالاتر رفت از روغن های سینتتیک، نیمه سینتتیک یا روغنهای مخصوص خودروهای کارکرد بالا یا High Mileage Oil استفاده کنید زیرا موتور سن بالاتر را بهتر روغنکاری می کنند. تعویض مایع خنک کننده و همچنین روغن گیربکس در زمان اعلام شده حائز اهمیت است. عوض نکردن به موقع روغن ترمز باعث اسیدی شدن آن و خورده شدن قطعات سیستم ترمز و کاهش قدرت توقف خودرو می شود.

تنفس موتور از دیگر عوامل تاثیرگذار در عمر آن است زیرا اگر موتوری نتواند به خوبی نفس بکشید باید تحت فشار بیشتری کار کند. برای اطمینان حاصل کردن از تنفس خوب موتور خودرو باید از تمیز بودن فیلتر هوای آن مطمئن باشید. داغ شدن موتور نیز از دیگر مواردی است که باید از آن اجتناب کنید زیرا حرارت قطعات اصلی موتور را فرسوده می کند و راه جلوگیری از آن سلامت سیستم خنک کننده است.

به اطلاعاتی که خودرو به شما می دهد توجه کنید. اگر عقربه های نشاندهنده به شما اطلاع دادند که دمای موتور در حال بالا رفتن است، فشار روغن کم است یا چراغ چک روشن شود درنگ نکنید و خودرو را نزد مکانیک مطمئنی ببرید.

برای جلوگیری از پوسیدگی همیشه زیر خود را بشورید تا گل و لای و نمک های جاده باعث خوردگی شاسی و قطعات سیستم تعلیق نشوند. اگر زیر خودرو نشتی کوچکی پیدا کردید سریع آن را رفع کنید زیرا اگر آن را عقب بیاندازید ممکن است منجر به تعویض کامل موتور شود!

نگه داشتن خودرو زیر سقف برای جلوگیری از تابش مستقیم خورشید یک اقدام تاثیرگذار دیگر در افزایش عمر رنگ خودرو است.

یکی از مهم ترین کارهایی که برای افزایش طول عمر و سلامت موتور باید انجام دهید رانندگی مکرر در بزرگراه است. بسیاری از افراد اینطور فکر می کنند که اگر از خودروی خود کم استفاده کنند عمر آن بالا می رود ولی این کار هیچ سودی به نفع خودرو ندارد. بدترین ظلمی که در حق یک اتومبیل می توان کرد این است که هر روز فقط 3 کیلومتر با آن رانندگی کنید. رانندگی در مسیرهای خیلی کوتاه و زود خاموش کردن موتور باعث می شود هیچگاه دمای موتور به حد ایده آل نرسد و داخل آن لجن روغن جمع شود. همچنین بیشترین فرسایش موتور زمانی رخ می دهد که دمای آن پایین باشد.


سه شنبه 93 دی 2 , ساعت 2:40 عصر
هرچند که عجیب به نظر برسد ، حلزون ها در سال موجب مرگ 10 هزار انسان می شوند در حالی که کوسه یا اسب های آبی در سال می توانند تا 520 نفر را بکشند .


به گزارش بولتن نیوز
، از خبرگزاری اروپاپرس ، دانشمندان اسپانیایی پس از انجام مطالعات به این نتیجه رسیدند که این حیوانات به ظاهر بی ضرر ، حامل "شیستوزومیازیس" که بیماری خطرناک کشنده ناشی از کرم های انگلی است، هستند.

دانشمندان می گویند که حلزون ها آب ها را با انگل های خود آلوده می کنند و هنگامی که این انگل ها از طریق آب وارد بدن می شوند به تخم گذاری در داخل بدن انسان می پردازند که این امر منجر به بیماری کشنده می شود که علائم اولیه آن استفراغ خون و فلجی پاها است.

شیستوزومیازیس که قبلا با نام "بیلهارزیوسیس" شناخته می شد، یک بیماری شغلی در روستاها است و در افرادی که به علت شغل کشاورزی، ماهیگیری و شالیکاری یا به دلیل نبود آب بهداشتی برای شستشو و حمام از آب غیر سالم استفاده می کنند، دیده می شود.

در این رابطه ، 5 گونه انگل شیستوزوما، عامل ایجاد بیماری هستند که در ایران ، تنها یک نوع آن شایع است و "شیستوزوما هماتوبیوم" (نوع ادراری ) نام دارد.

کارشناسان سازمان بهداشت جهانی تخمین می زنند که 160 میلیون نفر انسان در جهان ، به این بیماری آلوده هستند .

در این مورد ، حیوانی که بیشترین عامل مرگ انسان ها در جهان است، مار است که هر ساله حدود 50 هزار نفر را می کشد، پس از مار، گاز گرفتگی سگ های هار و نیش پشه " تسه تسه" به ترتیب موجب مرگ 25 هزار و 10 هزار انسان می شوند .

بر خلاف این حیوانات ، کوسه ها ، شیرها و اسب های آبی در سال به ترتیب 10، 100 و 500 نفر را می کشند .


<   <<   6      

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 

ابزار هدایت به بالای صفحه